Home

Welkom op mijn site

Deze site gaat over onze vakanties in Amerika.
In 1999 gingen we, ter ere van ons 25jarig huwelijk, voor de eerste keer naar de ander kant van de wereld, sindsdien zijn we nog
vele keren de plas over geweest.

Internet stond nog in de kinderschoenen en wisten we sowieso niet hoe en waar te beginnen, we hadden de randmcnally road
atlas en verschillende reisboeken gekocht en met hulp daarvan werd er een route uitgezet.
Op naar een reisbureau om de vliegtickets en een camper te regelen, dit werd de ANWB, zij boekten de vluchten, de camper, en een hotel voor de eerste nacht in Amerika, de camperverhuurder verlangt dat er een nacht tussen de vliegreis en de wegrijden met een camper zit, zeker voor personen die een lange vliegreis achter de rug hebben.
Als je naar het westen van Amerika vliegt kom je meestal laat in de middag of vroeg in de avond aan, dan is het kantoor al gesloten en kan je dus geen camper ophalen.
De campings werden niet van te voor gereserveerd, zo hadden we toch enigszins een beetje vrijheid in de planning.
Denkende dat dit onze enige reis naar Amerika zou zijn, wilden we zoveel mogelijk zien en achteraf zeggen we dat het allemaal veel te snel ging,  al hebben we van de reis genoten we hebben toch ook veel gemist of de indrukken bleven niet meer in ons
geheugen hangen, omdat ons brein overuren moest maken om alle indrukken te verwerken.

Ondertussen zijn onze reizen heel wat rustiger, ook boeken we alles zelf, lang leve het internet.
De camper boeken we nog steeds via een reisbureau, al is dit ook via internet, rechtstreeks in Amerika boeken is niet echt
voordelig, als men hier boekt zijn alle verzekeringen erbij inbegrepen, behalve de SLI zeg maar de aansprakelijkheidsverzekering, deze is voor schade aan andermans eigendommen en lichamelijk letsel van derden, het is verstandig deze er altijd bij te nemen.
De laatste jaren nemen we altijd de camperverzekering van de Europeesche verzekering, deze vervangt de SLI en dekt tevens
ook het eigen risico, want sommige dingen zijn uitgesloten van de verzekering.

In de meeste vakanties is ons vervoermiddel dus een camper, de eerste jaren was dat een 21ft is 6.40 m.
Omdat onze wensen veranderden na de eerste reizen, zo willen we niet meer boven de cabine (cabover) slapen, maar beneden in een vast bed, tegenwoordig zitten er in de kleinere campers ook een bed beneden.
Een slide-out vinden we heel fijn, hierdoor wordt de leefruimte wat groter als we op de camping staan.
We kiezen dan ook altijd voor een wat grotere camper zo rond de 30 – 34ft, 9.14m. – 10.36 m. soms voor een A-class, alleen al voor het mooie uitzicht door het panoramaraam, ideaal, bij de C-class campers wordt het uitzicht enigszins beperkt door de
cabover.
In Amerika is het, voor huurders van een camper, niet verplicht om een vrachtwagenrijbewijs te hebben om deze grote campers te mogen rijden, al heeft mijn man dat wel.

Het reizen met een camper heeft zijn voor en nadelen, voordelen zijn onder andere je bent zo vrij als een vogel, je hebt alles bij je zelfs van alle gemakken voorzien, kampeert op de mooiste plaatsen in de natuur.
Toch zijn er ook nadelen, al ervaren we die niet zo, je kan nu eenmaal niet overal komen met een camper, maar daar zijn ook weer oplossingen voor.
Zo hebben we lieve vrienden, waarmee we verschillende keren samen gereisd hebben, zij weten veel bijzondere plekken waar we met een camper niet kunnen komen, doordat zij met een auto reisden konden ook wij deze plaatsen toch bezoeken.
Het is ook wel eens gebeurd dat we voor een paar dagen een auto huurden om zo plaatsen te bezoeken waar we met een camper niet konden of mochten komen.
Als we een stad wilden bezoeken, namen we het openbaar vervoer en zochten dan een camping waar we de camper konden laten staan en dan de bus naar de stad of we parkeerden op een parkeerterrein van een winkelcentrum en liepen dan naar de metro.
Verschillende keren hebben we een excursie geboekt naar gebieden waar je alleen met een gids kan en mag komen.

Regelmatig horen we dat een camper huren zo duur is,  in het hoogseizoen is dat inderdaad zo.
Wij hebben de mogelijkheid om in het voor of naseizoen op vakantie te gaan en dan met de vroegboekkorting is het een stuk
goedkoper dan het hoogseizoen.
Huur je een auto dan  moeten er ook hotel/motel kamers gehuurd worden of men moet met een tentje gaan, iedere dag moet er
ook gegeten worden en dat betekent meestal uit eten.
Met een camper verzorgen we zelf ons ontbijt, lunch en diner, een camping plaats hoeft ook niet zo duur te zijn,  een camper lust dan  weer wel een flinke slok benzine.
Zelf denken we dat het reizen met een camper niet veel duurder is dan met auto en hotels, als het niet in het hoogseizoen is, al kunnen we het alleen maar vergelijken met onze korte vakanties die wel met een auto en hotel/motel  zijn.
Als je met een camper reist zullen er ook boodschappen gedaan moeten worden, dat is al een  bezienswaardigheid op zichzelf, wij zijn fan van de Walmart en gewapend met een boodschappenbriefje, formaat A4, gaan we dan op pad.
Als je voor de eerste keer in een supermarkt komt weet je niet wat je ziet, de winkel is super groot als je tenminste naar een
Supercenter gaat en ze verkopen er alles van levensmiddelen tot geweren.
Alleen van verschillende levensmiddelen hebben ze al vele merken en soorten.
Regelmatig is de logica ver te zoeken, voor ons Nederlanders, zo zocht ik ook een haarföhn, wij denken dat we die  op de afdeling elektrische apparaten zouden kunnen vinden, not, heel logisch bij de haar producten de shampoo en dergelijke.

Stedentrips of kortere trips doen we met een huurauto en overnachten in een hotel.
Ook hier regelen we alles weer via internet, ook de autohuur wederom niet rechtstreeks in Amerika in verband met de verzekeringen, maar het kan net zo makkelijk via een Engelse of Duitse site, het ligt er aan waar de huur het goedkoopste is.
Soms boeken we de hotels al vooraf, maar wel zo dat ze nog kosteloos te annuleren zijn, stel dat we toch besluiten een
andere  route te nemen of we zien een betere aanbieding, kost het ons niks als we annuleren.
Voor hotels kiezen we niet voor de goedkoopste, maar zoeken een beetje het midden op, ook hiervoor struin ik het internet weer af voor de voordeligste prijs, het blijft een deel van de voorpret.

Vliegtickets vinden tegen een zo laag mogelijk tarief is een sport op zichzelf, ik kan dagen of weken het internet af zoeken naar een
zo voordelig mogelijke prijs en goede vliegtijden, hierin zit dan meestal wel een overstap en het is niet altijd de meest logische vliegroute.

Door al onze reizen hebben we al veel gezien van Amerika,  toeristisch en niet toeristische plaatsen.
Veel bezienswaardigheden halen we uit reisboeken, internet of door er over gehoord te hebben van anderen, ook is de
AllesAmerika site en het daarbij behorende forum een grote informatiebron.

In onze verslagen kan je hier over lezen en foto’s bekijken, sinds 2008 hou ik een verslag bij, mijn man deed dit al eerder, deze zijn hierte vinden.

Ik heb ook een gastenboek op de site staan en vind het heel leuk als daar een berichtje achter gelaten word.