USA 2020/2021

Daisypath Vacation tickers
> 24 februari 2020
Naar aanleiding van een post op facebook zijn we toch na gaan denken over een reis naar Amerika.
Er waren verschillende opties, het noordoosten voor de fall foliage of Alaska, we vroegen een offerte voor een relocation camper van Whitehorse naar Vancouver, we vielen stijl achterover van de prijs, daar moesten we nog eens een nachtje over slapen, dat werd uiteindelijk een heel weekend.
We besloten om dit niet te gaan doen, en zijn gaan brainstormen over 3 weken Alaska en dan beginnen en eindigen in Anchorage, heel de ochtend met z’n tweeën internet afgezocht voor tickets en een camper.
Voor een camper is er niet veel keus of een Cruise America of een Apollo, met anderen doen de reisorganisaties in Nederland geen zaken.
Voor we zelf de reis gingen samenstellen een offerte gevraagd bij Tioga Tours, zij waren zelf iets goedkoper dan wat wij bij elkaar gezocht hadden en wat niet helemaal onbelangrijk is zij kwamen met veel betere vliegtijden dan wat wij gevonden hadden.
Offerte goed gekeurd en binnen een mum van tijd hadden we bericht dat de vliegtickets geboekt zijn en het hotel voor de 1ste nacht ook, camper is aangevraagd horen we morgen meer over.
Daarna kregen we nog een mailtje met een mooi cadeau van Tioga, omdat we voor de 11de keer een camper bij hun boekten betalen zij het hotel in Anchorage, top service.

Alaska Facts

• Capital Juneau
  • Nickname The Last Frontier
  • Bird Willow Ptarmigan
  • Elevation 20310
  • Flower Alpine Forget-me-not
  • Song Alaska’s Flag
  • Boroughs 19 organized (1 unorganized)
  • Dog Alaska Husky
  • Fish King Salmon
  • Fossil Woolly Mammoth
  • Gem Jade
  • Holiday Seward’s Day & Alaska Day
  • Insect Four-Spot Skimmer Dragonfly

25 februari
Camper is goed gekeurd en gereserveerd, het is de 27-31 ft (8,20 – 9,40 meter) Eclipse Camper geworden, met slide-out.

27 februari
Om een goede route uit te zetten hebben we de Mile Post besteld, dat is toch HET boek over Alaska met alle bezienswaardigheden.
Omdat we niet wilden wachten op de uitgave van 2020, nemen we genoegen met die van 2019, ervan uit gaande dat er niet veel
verandert zal zijn.
Ook de plaatsen in het vliegtuig gereserveerd, dat had nog al wat voeten in de aarde, de vlucht bestaat uit 2 gedeeltes het eerst stuk wordt uit gevoerd door Lufthansa, dit kon gewoon online.
Het 2de gedeelte wordt uitgevoerd door Eurowings daarvoor moesten we bellen eerst naar Lufthansa en daarna naar Eurowings bellen, hier kregen we iemand aan de lijn die Indisch sprak of zo, we hebben de verbinding maar verbroken en opnieuw gebeld.
Bij poging 2 ging het beter en kregen we een Engels sprekende mevrouw,  die ons vertelde dat we Lufthansa Duitsland moesten bellen.
Hier werden we te woord gestaan door iemand die Engels sprak met een zwaar Duits accent, maar goed we hebben de stoelen kunnen reserveren.

10 april
Ondertussen houd COVID-19 (Coronavirus) heel de wereld in zijn greep en zit iedereen in quarantaine, reizen is verboden en Amerika komen we helemaal niet in, op dit  moment.
Of onze reis in september doorgaat is ook nog onzeker, veel reizen zijn al geannuleerd.
We kregen wel een vluchtwijziging, onze vluchten worden nu uitgevoerd door United, met de tijd van de terugreis zijn we niet erg blij en hopen dat die nog verandert gaan worden, we vliegen rond 18.00hr vanuit Anchorange naar Chigago komen daar om 05.00 aan en  moeten dan tot 18.00hr wachten om door te vliegen naar Amsterdam.
Wat moet je een hele dag op een vliegveld doen, ga je de stad in moet je de carry-on meesjouwen, we zijn er nog niet uit.
Wel hebben we gekeken of er op ander tijden vluchten vanuit Anchorage gaan dat zijn er 3 maar voor ons niet interessant.

20 mei
Telefoontje van Tioga Tours, helaas ook onze reis naar Alaska gaat niet door.
Apollo heeft de camper gecanceld, als alternatief kregen we een camper van CA aangeboden, dat willen we beslist niet.
Ook wisten ze niet of ze volgend jaar zaken doen met Apollo, zo niet dat is vliegen op Anchorage sowieso geen optie meer.
We kunnen ons nu gaan richten op 2021, hopend dat Cocid-19 dan onder controle is.

22 mei
Tioga Tours doet volgend jaar geen zaken met Apollo, dus moeten we uitkijken naar een camperverhuurder.
In Alaska is de enige mogelijkheid huren bij Cruise America, dat gaat hem dus niet worden.
Een andere mogelijkheid is huren in  Canada, daar kunnen we kiezen uit verschillende.
We zullen dan ook offertes aanvragen van verschillende aanbieders in Vancouver, daar gaat onze voorkeur op dit moment naar uit.

26 mei
Kregen vandaag de offerte voor de reis van 2021, we hadden prijzen bij verschillende verhuurder gevraagd en van verschillende plaatsen in Canada, Vancouver, Edmonton, en Whitehorse.
Vanaf Vancouver en Edmonton wilden we 4 weken, omdat het een flinke rit is naar Alaska, voor Whitehorse zou 3 weken voldoende zijn.
De prijzen vielen reuze mee, we kunnen  vanaf Whitehorse , voor het zelfde geld wat we nu kwijt waren geweest, langer weg we hebben er dan ook 5 nachten bij geboekt.
De camper zou dan wel van Canadream zijn, Four Seasons was een heel stuk duurder.
Voor hotels, voor de 1ste en laatste nacht en de vliegtickets is het nog te vroeg .
Nu maar hopen dat Covid-19 weer geen roet in het eten gooit.

1 augustus
Nog steeds telt er een inreisverbod voor Amerika, ook alle reizen voor september worden geannuleerd.
Zou nu sowieso niet in Amerika willen zijn, COVID-19 is daar nog volop aanwezig, ook Alaska stijgt de besmetting  nog steeds.

2 september
Als alles normaal was geweest, waren we nu zachtjes aan de koffers aan het pakken om zondag  naar Anchrage te vliegen, maar niet te lang bij stilstaan en focussen op volgend jaar.
Maar als Only in Alaska dan een mooi plaatje van de  aurora borealis lights laat zien doet het toch wel een beetje pijn.

21 oktober
Ook de vliegtickets zijn nu om geboekt, Tiogatours had bij Lufthansa het geld van de tickets terug gevraagd in plaats van een voucher zodoende zaten we nu niet meer vast een ticket van Lufthansa.
We hadden zelf al op internet gezocht wat de tickets naar Whitehorse zouden kosten en wat de vluchttijden waren, een ding wat duidelijk werd was dat het een lange reis ging worden met 2x overstappen.
De tickets zijn nu geboekt bij air Canada  met mooie vliegtijden, en zelf goedkoper dan de tickets die we eerst hadden, al is het geen goede vergelijking, we vliegen nu op Whitehorse Canada in plaats van Anchorange Alaska.
De terug vlucht is wel een dingetje er gaat maar 1 vlucht per dag vanaf Whitehorse en die is al om 5.45hr., we zullen het daar mee moeten doen, het is niet anders, het houdt wel in dat we ook de laatste nacht in een hotel moeten.
Nu maar hopen dat we volgend jaar weer gewoon kunnen reizen.
Tioga tours heeft wel een pluim verdient, alles is door hun heel netjes opgelost zonder dat we daar zelf achteraan moesten, het geeft wel te denken voor de toekomst gaan we nog zelf tickets zoeken of laten we dit door hun doen, zoveel duurder is het niet en als er iets gebeurd wordt je aan alle kanten geholpen.

15 februari 2021
Vanaf 22 februari moeten degenen die naar Canada vliegen bij aankomst een COVID-19-test afleggen en tot drie dagen in een hotel wachten op de resultaten voordat ze verder reizen, wat reizigers meer dan $ 2.000 zou kunnen kosten. Na een quarantaine van 14 dagen is nog een test vereist.
We hebben nog even voor we gaan, maar houden er al wel rekening mee dat de reis niet doorgaat
Over ingeënt zijn wordt met geen woord gesproken.

8 april
Telefoon van onze reisorganisatie, Tioga Tours, de geplande reis voor dit jaar gaat niet door.
Het is sowieso al onzeker of Canada de grenzen opent, nu heeft de verhuurmaatschappij, voor de camper, besloten om dit jaar hun kantoor in Whitehorse niet te openen, als alternatief kregen we een camper aangeboden in Vancouver of Calgary dit is voor ons niet interessant omdat we dan een dag of 7 moeten rijden naar Alaska en dus ook weer terug, zonde van de dagen die we niet in Alaska door kunnen brengen.
Deze reis reis blijft nu in de planning voor 2022
Toch kriebelt het om weer een camperreis te doen, dus hebben we een offerte gevraagd voor Amerika, hopende dat daar de grenzen wel snel zullen open gaan.
Voor nu afwachten dan maar.

Daisypath Vacation tickers
10 april
Voorlopig staat er dus een Amerika reis in de planning voor dit jaar.
De camper is gereserveerd, nu zal het afhangen van wanneer de grenzen weer open gaan en van het reisadvies van de overheid.
We zullen in ieder geval gevaccineerd zijn, waarschijnlijk deze maand nog.
We starten in Las Vegas daar zullen we hem ook weer inleveren de camper daar ook weer in, voor de laatste dagen huren we een auto en gaan we in een hotel.

14 juli
Vandaag bericht van Tiogatours, wat we al verwachten is het heel onzeker of de reis in september wel door kan gaan.
Voor Amerika telt nog steeds een travelban voor vakantiereizigers uit Europa, regelmatig duikt er een datum op in de media waarop weer internationale reizen is toegestaan, eerst 4 july nu hebben ze het over 6 september, zou voor ons net kunnen.
Het blijft te onzeker, zeker nu de COVID-19 besmettingen weer hard omhoog gaan door de nieuwe Delta variant,  nu kunnen we kosteloos annuleren wachten we tot tegen 6 september kost het geld.
Het blijkt dat de camper verhuurders het dit jaar hard spelen ondanks de onzekere tijden wat reien betreft.
We gaan proberen om de reis een maand uit te stellen en dus in oktober te vertrekken.
Tiogatours gaat kijken of er dan een camper voor ons beschikbaar is, verder is het allemaal geen probleem.
Nu maar hopen dat de travelban dan opgegeven is, we kunnen in ieder geval voor 20 augustus kosteloos annuleren.

20 augustus
Vandaag moesten we definitief beslissen of de reis zou door gaan, de keus was heel makkelijk, want de travelban telt nog steeds.
Geruchten dat die waarschijnlijk rond 6 september opgeheven zou worden doen de ronde, let wel het zijn geruchten, we gaan daar dan ook niet in mee.
Zodra de ban is op geheven, gaan we kijken of er iets mogelijk is om een korte vakantie te doen met een auto, al schijnt dat nu ook heel erg duur te zijn.
Covid-19 en dan de Deltavariant is ook heel erg aanwezig in Amerika, waar veel mensen niet zijn gevaccineerd.