Week 5. 28 juni – 1 juli

28 juni
Surrey

Find more about Weather in Kamloops, CA

dag 29

Heerlijk geslapen , geen wild stromende kreek of trein in de buurt, we staan op gewonde tijd op en doen op het gemak alle ochtend rituelen.
Het is 8.15hr als we van onze plek afdraaien, boven maak ik nog een paar foto’s bij de ingang van de camping, we gaan nu kilometers vreten.

SAM_2744We volgen het gigantische meer Shuswap Lake deze bestaat uit vier armen die doet denken aan de letter H.
De vier armen zijn Salmon Arm (zuidwesten), Anstey Arm (noordoosten), Seymour Arm (noord) genoemd, en de belangrijkste meer Shuswap Lake (west).
We rijden op de highway en plaats om te stoppen is er nauwelijks een keer konden we stoppen om een foto te maken.

SAM_2745Op het eind van Salmon Arm zien we een Walmart we doen daar meteen wat boodschappen die we nog nodig hebben, denk dan aan de aardbeien voor bij het ontbijt.
Het is nog geen 8.45hr als we weer al buiten staan, de temperatuur is al flink hoog, zo te voelen.
In Sorrento wordt er getankt, bij het tankstation stond een Hot Rod, mooi gepimpt met vlammen aan de voorkant.
Als ik een beetje richtte met de camera kon ik ook het meer nog fotograferen en natuurlijk ben ik de Harley Davidson niet vergeten, die daar stond mooi te wezen.

SAM_2749 SAM_2750 SAM_2751De weg voort ons door de bergen, we krijgen zelfs weer sneeuw te zien, al is het hoog op de bergen.
Dan bedenk ik me dat de zak met winegums vrijwel leeg is en dat we die zijn vergeten te kopen bij de Walmart, ik geef garmin in dat hij naar de dichtstbijzijnde, op de route, moet dat blijkt in Merrit te zijn.
Gelukkig liggen de meeste Walmarten aan de highway’s, ook deze op nog geen 500 meter van de geplande route vonden we deze dan ook.
Normaal snoepen we vrijwel niet in de vakantie, het snoep in Amerika vinden we ronduit vies, in Canada hebben ze ongeveer dezelfde snoep, zoals we in Nederland kennen zelfs drop.
Als we bij Coquihalla pass afdalen zien we op de andere baan zwarte rook wolken om hoog komen, daar is iets niet goed gegaan.
Als we er op dat punt aankomen blijkt er een vrachtauto in de fik te staan, in de cabine zagen we nog wat vlammen.

SAM_2776Vrachtwagens hebben het hier erg zwaar als ze de pass op moeten rijden, eer ze boven zijn rijden ze nog heel zachtjes, de motor kan dan zomaar oververhit raken.
Bij de afdaling zijn er regelmatig runaway ramps, voor als de remmen oververhit raken en niet meer werken, dan kunnen ze de wagen in een grindbak of zand rijden, om zo te kunnen stoppen.

SAM_2772Kent iemand op Discovery het programma Highway thru Hell, dat is deze weg, we worden omhoog de bergen is gejaagd om later met een 18 kilometer lange afdeling naar beneden te moeten.
In de winter, als het glad is, glijden hier regelmatig auto’s en vrachtwagens van de weg en die moeten dan door een special rescue team weer op de weg gezet worden.
Als we bij het plaatsje Hope komen gaan we even van de weg om te lunchen en om naar het visitorcenter te gaan voor wat informatie over de route die we vandaag rijden.
We lunchen meteen maar op de parking daar met zicht op vier Old Timers, deze zagen we vandaag regelmatig, blijkbaar worden die op zondag van stal gehaald.

SAM_2779 SAM_2781 SAM_2784In eens is het ook hard gaan wagen, soms was het mistig van al het zand in de lucht, was je even buiten dan werd je gezandstraald.
Als we verder rijden hebben we ook veel last van de wind, het was dan ook zaak om het stuur goed vast te houden, dit hadden we nog niet gehad deze vakantie.
Blijkbaar waait het daar wel vaker zo hard, er stonden borden met heavy crosswinds langs de weg.
Gelukkig was dit niet heel de route zo, we moesten nog bijna 200 kilometer en dat is bijna niet te doen, met de klappen wind die de camper opvangt.
De zon was al een poosje achter de wolken verdwenen, al was de temperatuur nog steeds hoog.

SAM_2788Rond 15.00hr rijden we de camping in Surrey op, hier staan we de laatste 2 nachten.
We zetten de stoeltjes buiten,maar als we goed en wel geïnstalleerd zijn, vallen er het een beetje regenen, net te weinig om alles nat te maken maar teveel om te blijven zitten.
Binnen is het ook nog snikheet en zodra het weer droog is gaan we weer naar buiten dit herhaalt zich verschillende keren.
Morgen maken we er nog een relaxdag van en moet de camper schoongemaakt worden.

29 juni
Surrey/Shoppen

Find more about Weather in Vancouver, CA

dag 30

Grrrrrrrr, wat kunnen mensen toch asociaal zijn, we hadden vannacht buren die tot 5.00hr lawaai maakten, ook na herhaaldelijk klagen.
Betekent dat we allebei niet zo goed geslapen hebben, het is dan ook tegen 8.30hr als we opstaan.
Als ontbijt hebben we getoast brood en scrabble eggs, de laatste, verder hadden we nog jam.
Tijdens ons ontbijt komt er een ambulance en even later een brandweerauto de camping op, er was blijkbaar iemand niet goed geworden.
We keutelen wat aan, Rob gaat naar de office om een andere plek vragen, voor de komende nacht, daar wisten ze dus al dat er luidruchtige mensen naast ons stonden, blijkbaar waren we niet de eerste klagers.
Het was dan ook geen enkel probleem om een andere plek te krijgen, hopelijk ver genoeg weg.
Ondertussen maakte ik het slaapgedeelte en de douche schoon, vanmiddag volgt de rest.
Tegen 10.00hr gaan we richting The Shops at Morgan Crossing, om daar te parkeren was een ramp, camper vriendelijk zijn ze hier niet.
De parkeerplaatsen hebben vrijwel overal een rand waar het voertuig niet overheen kan, de camper vraagt 4 parkeerplekken.
Bij de Homedepot vinden we een aantal open plaatsen waar we de camper overdwars parkeren.

shopsWe lopen dan vanaf daar naar de outlet, het is een open mall en we proberen dan ook zoveel mogelijk in de schaduw te lopen.
Bekende winkels zien we niet alleen Carter’s, onze kleinkinderen zijn te groot voor hun kleding en voor ons pas geboren nichtje vinden we niks leuks of het is erg duur.
Ga nog een winkel voor grote maten mode binnen, al heb ik ondertussen toch een maatje minder, besluit er niks te kopen, hopende op nog een maatje minder, de prijzen waren er niet naar om het volgend jaar niet meer aan te kunnen.
Om te shoppen moeten we echt in Amerika zijn, ga alvast maar op zoek naar goedkope tickets.
We rijden naar de naast gelegen Walmart en gaan voor een pedicure na veel wandelen is het weer nodig dat het een en ander bijgewerkt wordt, mijn nagels krijgen een mooie kleur blauw, bijna turquoise zoals de watertjes die we de laatste weken gezien hebben

MAX-Nagellak-paars-en-blauwWe doen nog een rondje Walmart en ik koop nog een shirt en een leuke kleur nagellak en houden het verder voor gezien en gaan naar de camping.
We eten daar onze laatste boterhammen op en beginnen met de kasten uit te halen, veel hebben we niet gekocht maar het moet toch allemaal een plaatsje krijgen in de koffers.
Als er schaduw bij de camper is gaan we nog een poosje buiten relaxen, af en toe ga ik naar binnen en ruim iets op, we hebben tijd genoeg en het is weer snoeiheet vandaag, en doen we rustig aan.
Een koffer is ondertussen ingepakt en gewogen, daar mag niks meer bij, de andere koffer kan morgenochtend pas ingepakt en gewogen worden,verwacht niet dat we er nog spullen uit moeten halen.
De beide mp3 speler en de tablet liggen op te laden of zit al in de carry-on.
Tegen 19.00hr proberen we in te checken wat niet lukt, we hebben een vlucht geboekt bij United, die uitgevoerd wordt door Air Canada en die heeft hem weer over gedaan naar Lufthansa, het is dan moeilijk zeg maar vrijwel onmogelijk om online in te checken.
Na een paar telefoontje lukt het wel, alleen kunnen we geen stoelen vastleggen, de site doet werkt niet goed volgens iemand van Lufthansa.

30 juni
Thuisreis

Find more about Weather in Vancouver, CA

dag 31

Op een of andere manier slapen we beiden niet goed, deze keer konden we de buren niet de schuld geen, waarschijnlijk gewoon wat stresseren voor de terug reis.
We zijn dan ook al ruim voor 7.00hr op, we ontbijten en pakken de koffer verder in, bij het wegen komen we tot de ontdekking dat we toch anderhalve kilo boven het toegestane gewicht zitten, we halen er nog wat spijker kleding uit en doen dat in de carry-on.
Ik maak de camper verder schoon en gooien alles wat over is weg, Rob leegt en spoelt ondertussen de vuilwatertanks.
Rond 8.45hr rijden we van de camping weg, er moet nog getankt worden en het is een klein half uurtje voor we bij de verhuurder zijn, verteld garmin.

SAM_2794Het is dan ook tegen 9.30hr als we daar in de rij van terug brengers mogen aan sluiten, na een goed kwartier zijn wij aan de buurt voor controle.
Alles wordt van binnen en van buiten nagekeken en goed bevonden, geen schade.
Naar het kantoor voor het papier werk en we zijn klaar.
Het is nu wachten op de shuttlebus die ons naar het vliegveld brengt.
We zijn met verschillende families die weg gebracht moeten worden 1 Amerikaans, 2 Duits en 2 Nederlands.
De Duitse stellen worden naar een hotel gebracht en de rest door naar het vliegveld.
Op het vliegveld kunnen we de koffers nog niet kwijt er is geen balie open van Lufthansa, we zien wel dat er een eerdere vlucht gaat en hopen dan ook onze koffers kwijt te kunnen.
Het is lekker weer, niet zo warm als de afgelopen dagen, en we gaan buiten zitten, Rob gaat af en toe even naar binnen om te kijken of er al een balie open is, rond 12.30hr komt hij naar buiten en zegt dat we de boardings passen kunnen printen, aan een zuil en dat we dan in de rij kunnen bij de Lufthansa balie.
Het duurt nog tot na 13.00hr dat men daar begint met de bagage inname, onze koffer wegen 23.5 en 23.2 kilo en mogen zonder er nog iets uit te moeten halen mee, ze worden meteen door gelabeld voor Amsterdam, scheelt in Munchen weer, die zoals later bleek we hard nodig hadden.
We gaan nog een poosje naar buiten en besluiten tegen 15.00hr de Gate op te gaan zoeken, we willen ook nog iets eten, ik maak nog wat foto’s, Vancouver heeft een schitterend mooi aangekleed vliegveld, misschien wel overgehouden aan de Olympische spelen.

SAM_2799SAM_2800SAM_2798SAM_2803SAM_2802Ze hebben er in ieder geval de metro verbinding, naar de stad, er aan over gehouden, daarvoor was er alleen een buslijn naar het centrum.
We zijn vlot door de security en gaan iets te eten zoeken, ik heb zin in een vette ongezonde hamburger met friet, helaas geen McDonald’s kunnen vinden.
Bij de Gate zit een A&W en we besluiten daar iets te halen, wat een goede keus was, nog nooit zo’n lekker broodje hamburger gegeten, alles vers bereid, de vette frieten waren meteen vergeten.

Shopping_AWBij de gate wachten we tot we mogen gaan boarden, alles ging mooi op tijd en we waren dan ook vlot weg.
We hadden nog nooit met Lufthansa gevlogen en waren dan ook verbaasd over de service, warme was doekjes, lekker eten, genoeg te drinken, zelfs sterke drank voor nop, een heerlijk ontbijt met omelet, broodje jam en yoghurt.
Na het eten vallen we beiden in slaap en hebben een groot gedeelte van de vlucht geslapen.
Vanaf het moment dat we aan de grond staan hebben we 25 minuten om onze volgende vlucht te halen, moet te doen zijn volgens iemand van het cabinepersoneel.
Eerst door de paspoortcontrole, dit ging vlot, maar dan moeten we weer door de security en dan komen we de Duitse gründlichkeit tegen, alles moet uit de tas, de laptop, tablet, camera, riemen, vesten uit en horloges af.
Bij Rob moesten ook de lenzen uit de tas, op het gemak draait die pief er een dop af om er door heen te kijken en wij ondertussen peentjes zwetend bang dat we de aansluitende vlucht missen.
Als ik door de bodyscan ga komen er om verschillende plekken gele vlekken te zien dat wordt dus uitgebreid fouilleren, schoenen uit en die moesten dan weer door de röntgen en er gaat nog meer tijd verloren.
We mikken alles terug in de tassen en haasten ons naar de gate, komen we daar blijkt dat we ook nog met een bus naar het vliegtuig vervoerd moeten worden.
De dame aan de desk was al aan het bellen en laat ons nog snel door, dan is het weer wachten op de bus chauffeur die blijkbaar geen haast heeft.
Als hij dan eindelijk aanstalten maakt om weg te rijden gebaart die zelfde dame hem haast te maken.
Na een half vliegveld over gereden te zijn mogen we nog instappen, we zijn de laatste.
Al vlug gaat de deur dicht en gaan we de lucht in, het gordijntje voor ons wordt dicht gedaan, we mochten eens zien wat businessclass krijgt, in ieder geval hebben ze de zelfde stoelen als wij, ik hoor gerammel van borden en glazen er werd nog een lichte maaltijd geserveerd.
Wij krijgen nog een snack en drinken en dat op een vlucht van nog geen 5 kwartier, goede service.
In Amsterdam moeten we weer via buiten een trap op en een slurf in.
Als we in de hal achterom naar het vliegtuig kijken zien we dat allebei onze koffers al buiten staan, en dat in krap 25 minuten overstap tijd.
Ik duik de eerste en beste toilet in om mijn waterfles te vullen, deze had ik leeg moeten kiepen bij de security.
Rob is zo slim om meteen zijn compressiestokken uit te doen, ik doe ze ook gauw uit en constateer dat mijn voeten toch wel erg opgezwollen zijn, waarschijnlijk toch te weinig bewogen, doordat ik best lang geslapen heb.
We worden weer heel Schiphol door gestuurd voor we bij de bagageband zijn, paspoortcontrole hebben we niet, want we komen uit een Schengenland en hebben dit al gehad.
Koffers zijn er vlot en we hebben niks aan te geven, we konden dan ook zo doorlopen.
Op naar buiten en weer moeten we langs allerlei winkels voor we naar buiten kunnen, zou dat zijn omdat ze hopen dat we nog uitgebreid gaan winkelen?
De shuttle naar P3 is er al snel, Rob gaat om de auto en ik zoek alvast de garmin op, een onderdeel van het apparaat kan ik niet vinden, ook Rob zoekt nog en vind het niet en dan is het @#$%^&^, dat ligt nog in de camper.
Zonder een Mount Holder Clip kunnen we de garmin niet op de kogel klikken, hopende dat dit los te koop is zetten we hem zolang maar op de dashboardmat, het is even niet anders.

mounting-adapter-bracket-holder-for-font-b-garmin-b-font-nuvi-2457lmt-2497lmt-2557lmt-2577lt-EN4197carHelaas is het net 17.00hr geweest en komen we in de file en langzaam rijdend verkeer terecht, dit duurde wel tot Rotterdam, eenmaal richting Zierikzee hebben we nog een klein oponthoud bij de brug daar zijn wegwerkzaamheden, we stoppen bij de pomp voor een paar flesjes ijskoud water, voegen ons weer in de file.
De Haringvliet voorbij en we tuffen in een keer door naar huis en komen daar om 19.50hr aan.
Dochterlief zat met een vriend in de tuin te bbq-en, wij vallen ook buiten neer, het is nog er warm en opruimen komt de andere dag wel.
We schrokken van de net opnieuw aangelegde tuin, het onkruid stond kniehoog, ik vond het zo erg dat ik nog een deel uitgetrokken heb voor ik naar bed ging.
Rob ontdekte dat er een Agave een bloemstengel van een goede 3.5 meter heeft gevormd.

SAM_2814We slapen goed ondanks de warmte en staan op tijd weer op, bang dat als we te lang slapen we de volgende nacht wakker zijn.
Ik begin aan de was en ruim een koffer leeg, doe een paar boodschappen en dan is het weer al tijd om naar het werk te gaan.
‘S nachts slaat de jetlag toe en slaap ik verschrikkelijk slecht, terwijl ik ’s morgens weer gewoon moet werken.
De volgende dagen ruim ik alles op en mogen de koffers weer in de wacht voor de volgende reis.
Tot slot wil ik iedereen bedanken die ons verhaal gelezen heeft, hoop dat jullie er van genoten hebben, ook degen die hebben gereageerd in het gastenboek of facebook hartstikke bedankt, het wordt allemaal zeer gewaardeerd.