Week 3. 10 okt. – 16 okt.

Week 3

10 oktober – Lancaster

Het was vannacht toch nog flink afgekoeld, de wekker gaf maar 13 graden aan, toch scheen de zon al volop toen we opstonden. Alleen als je in een bos staat onder de bomen heb je daar nog weinig aan. Rond 8.30 uur zijn we van de camping weg gereden en het park Hickory Run in gegaan, om daar over een dirt road naar het Boulder Field te gaan, dat is een hele veld met zwerfkeien waar letterlijk niks groeit. Om er over heen te lopen moet je goede enkels en schoenen hebben, niet zoals ik op mijn crocs.
In het gebied waar we zaten zouden ook beren moeten zitten, maar helaas geen beer gezien. Al het wild wat we zien is road kill of suïcide chipmunks. De bomen waren weer mooi, we krijgen er geen genoeg van.
Het park uit en eerst gaan tanken om daarna naar Stevens te rijden. eerst hadden we een stukje interstate, daarna verder over de highway’s, zaten weer mooie scenic way’s bij. In Cressendo moesten we een detour maken, omdat we niet onder het viaduct zouden passen, clearence was maar 11’8 feet en de camper zou 12 feet zijn. TomTom bracht ons over echte binnen wegen en door maïs velden en boerderijen naar de camping.
Zonder GPS is deze camping nooit te vinden, hij ligt zo ver in de “polder” en nergens bordjes te vinden, wij vonden deze camping in de Woodall gids.
Deze is prachtig gelegen, weer wel in een bos, internet kan alleen bij de office, maar vanmiddag was het heerlijk weer en nog niet druk op de camping.
Dat  we eerst gebruik hebben gemaakt van de laundry en terwijl de wassen stonden te draaien en te drogen, konden we mooi de verslagen van de afgelopen dagen uploaden en zelfs nog 2 dagen foto’s op de weblog kunnen zetten, voor de batterij er mee ophield en de was klaar was.
Van de camping baas hadden we allemaal tips gekregen wat we in de buurt konden doen.
Vanmiddag zijn we dan naar de Green Dragon Farmer’s Market in Ephrata gegaan Een gigantische markt waar van alles te koop was, zowel food als non-food.
Door de was en internet, hadden we nog niet gegeten, op de market heb ik een sandwich krabcake gegeten en Rob een sandwich steak. Hebben nog wel bij de Amish een aardbeien/rabarber pie gekocht. Ook wat kerstornamentjes verdween er, na betaling, in de tas.
We staan ook nog even naar een veiling te luisteren, er werden spullen geveild die maar een paar dollar kosten.
Wat een waterval was de veilingmeester, vooral als het bedrag met centen om hoog ging, kon je er niets van maken, tot je hoorde one dollarbiljet over there.
We zien ook een Amish man zo’n duizend dollar betalen voor een serie oude munten.
Ik heb altijd gedacht dat Amish zelfsupporting waren en arm, maar dat idee is sinds vandaag toch wel een beetje verandert.
In hun koopgedrag zijn ze niet anders dan wij. We zijn hier “geschrokken” van de benzine prijs, die is hier maar $ 2.99, je zou een paar jerrycans mee willen nemen voor de verdere reis.
We zullen in ieder geval de tank vol gooien voor we verder reizen. We zitten bij het Amish gebied en zagen dan ook het eerst rijtuigje op de weg. TomTom bracht ons weer netjes naar de camping, waar we toekeken, hoe hij helemaal vol liep met campers en tenters, de Amerikanen hebben een holiday weekend, dat wilt zeggen een extra vrije dag op maandag, Columbusday.
We mogen van geluk spreken dat we een plekje hebben.
Onze spookoven doet het soms (de display dan), als je er een flinke klap op geeft.
Net de kippendrumsticks ontdooit en voor gegaard, dan kunnen ze straks in de koekenpan samen met frietje/gebakken aardappelen, sla en appelmoes hebben we weer een maaltijd.
Gisteren hadden we als toetje yoghurt , dus vandaag ijs.
De temperatuur is er wel naar, vandaag was het weer een mooie warme dag en op de forecast zagen we dat de temperatuur voor de komende dagen tussen de 22 en 24 graden is overdag,
In de nacht tussen de 7 en de 14 graden. Ons hoor je niet klagen.

11 oktober – Lancaster e.o.

We staan altijd op tijd op, komt ook omdat we redelijk vroeg naar bed gaan, na 23.00 uur zal het niet gauw worden bij ons.
Zodoende rijden we ook altijd op tijd van de camping weg en bezoeken dan soms parken terwijl er geen of weinig mensen zijn. Ook vanmorgen weer, om 8.30 uur  reden we van de camping om naar het plaatsje Bird-in-Hand te gaan, daar is een farmers market, nu hadden we die er gisteren ook al een bezocht maar deze was wat anders, is ook wat netter.
Doordat we zo vroeg op pad zijn, was het nog niet druk op de farmers market, later in de morgen kwamen we er weer langs en toen was het er wel heel erg druk.
Hierna zijn we door gereden naar Strasburg, waar we een Amish village wilden bezoeken.
Door de woning was met een gids, die vertelde wat meer over de Amish en de Mennonite en wat het verschil is en de betekenis van hun kleding. Aan de kleding kan je zien of ze getrouwd zijn of niet. Een echtpaar heeft meestal 7 of 8 kinderen. Dat ze tussen hun 16de en 20ste jaar de moderne wereld mogen ontdekken, met al hun moderne gedoe, als I-pods, mobieltjes, auto’s enz.
Dat ze hierna beslissen of ze gedoopt en zo Amish willen worden. Als ze er voor kiezen niet Amish te worden, dat ze dan geen contact meer mogen hebben met hun Amish familie.
Soms vinden ze Amish te zwaar en worden dan Mennonite.
Dat de Amish Duitsland ontvlucht zijn in 1760, weten we denk ik allemaal wel, ze werden toen vermoord en hun huizen en goederen in brand gestoken, door de Spanjaarden, waar elk ander geloof, dan katholiek, toen onder te lijden had.
De Amish hebben ook geen kerk gebouw, maar houden kerk bij de mensen thuis, er zijn 4 voorgangers aanwezig, degene die de bijbel treft  met een papiertje erin is uitverkoren om die dag voorganger te zijn, een dienst duurt 4uur. Zo zijn er bepaalde zaken die ze niet willen gebruiken omdat dat hun aan de soldaten herinnert, zoals knopen en snorren, sieraden. De quilten worden met een trapnaaimachine gemaakt of met de hand. Al met al een leerzame dag, deze site geeft ook een goed beeld over de Amish en hun gebruiken.
Onderweg zagen we Amish in buggy’s rijden, ook het land bewerken met machines die ijzeren wielen hebben.
Bij de Wal*mart staan boxen waar je de buggy met paard kan stallen.
Het is me wel opgevallen dat ook zij het geloof  moderniseren, ze mogen geen elektrisch gebruiken, maar hebben wel een keukenmachine die aan gedreven door lucht opgewekt door een compressor, ook zo met de wasmachine, lampen branden op kerosine.
Verder hebben we nog een Amish bakkerij bezocht en daar ons brood en koekjes gekocht.
Wat ik heel erg vreemd vond dat er om de Amish een heel commerciële gebeuren zit, het zijn niet alleen de quilten, houtsnijwerken en meubels, die verkocht worden, maar ook de hoeden en poppen met de dracht van de Amish, je kon zelfs een gans aankleden met hun klederdracht.
Ik heb zelfs mensen gezien die op de foto gingen met een Amish. Heb me ook weer laten verleiden door het kopen van varkentjes, zou het niet meer doen, maar ze waren zo schattig.
Onze nieuwe hobby telt ook weer 2 nieuwe ornamentjes met naam. Hierna wilden de chocolate factory in Lititz bezoeken, maar kwamen daar net even te laat aan, we zouden weinig tijd hebben om de toer te doen, het kostte wel $20 per persoon en om er dan doorheen te moeten rennen, vonden we zonde. Het werd ons ook afgeraden door medewerkers van de fabriek.
Zijn toen op het gemak terug gereden naar de camping, hebben nog wel onderweg boodschappen gedaan.
En wat niet helemaal onbelangrijk is, benzine getankt voor $2.999 per gallon.
Op de camping nog propaan getankt, we hadden toen het koud was best wel wat gebruikt en als we rijden moet ook de koelkast hier op werken.
Ondertussen ben ik de site en de weblog gaan updaten en de foto’s op de weblog zetten.
Bij de foto’s ging het eerst mis en moest ik overnieuw beginnen, vanavond probeer ik het weer verder te doen de batterij van de laptop was bijna leeg en de zon was weg en dan wordt het toch fris. Verder eten we vanavond pizza met yoghurt toe. De temperatuur vandaag was 16 graden toen we opstonden en dat liep op tot 24 graden. Op de camping worden ondertussen de vuren aan gestoken, wat nu net even niet lekker ruikt. Ondertussen branden de vuren goed en is de stank een stuk minder.

12 oktober -Shenandoah NP

Gisteravond de berg nog afgedaald om de verhalen en de foto’s op de site te zetten, helaas het leek wel of de router afgesloten was, kwam met geen mogelijkheid op het net.
Vanmorgen nog een keer geprobeerd maar weer niet, helaas.
Zijn maar gaan rijden en zien wel of we vanavond internet hebben. Doordat het weer vroeg was, 8.30 uur, kwamen we Amish en Mennonite tegen die naar kerk gingen.
De Amish die gaan niet naar en kerk, die komen bij elkaar in een woonhuis waar een speciale kamer is die dienst doet als kerk.
De Amish in hun buggy met paard ervoor en de Mennonite op de fiets of met de auto. We gaan op weg naar Virginia, naar het Shenandoah NP, we rijden weer over de higway, komen door allerlei dorpjes.
Waar we veel yard sales zagen, dat lijkt wel een zondags tijdverdrijf. Wat we ook veel zien , zijn antiek winkels, bij sommige hebben we nog nooit zo veel oude troep bij elkaar gezien, dat is echt geen antiek meer te noemen.
Waarschijnlijk zal je daar de mooiste en goedkoopste items vinden. Ik heb in Nederland ooit ook in zo’n soort zaak gevonden wat ik zocht en het koste  bijna niks, een kraantje voor mijn gaslamp uit 1880.
Alleen wilde de meneer van de winkel, daarna de lamp kopen voor veel geld, niet gedaan dus, hij hangt mooi te pronken in de woonkamer.
Bij Columbia gaan we de brug over, aan de linkerkant zien we de oude brug nog liggen, de pijlers van deze brug lijken net begroeide eilandjes. Het water daar was niet echt diep er lagen veel rotsen bloot, met een boot kom je daar niet, misschien met een kano.
Door Gettysburg gereden, jammer dat daar geen mogelijkheid is om een camper te parkeren en wat foto’s  te nemen.
Daar zagen we mensen in een park zitten en er was een spreker, of dit nu kerkdiensten waren of uitleg van een gids, wij weten het niet. Misschien weet iemand, die dit leest, het en wil het ons laten weten, kan in het gastenboek.
Vanuit de camper had gekund, alleen waren het dan de achterkanten geworden.
Doordat we zo verwend zijn met de foliage in de andere staten, vonden we het nu nog maar groen onderweg, maar langzamer aan kwam ook de fall foliage te voorschijn.
Bij het binnen rijden van Virginia het welcomcenter bezocht, om wat folder materiaal te halen, over dit gebied.
Weer verder richting Shenandoah, onder weg bij de Subway een Philly cheese steak gehaald.
Rond 13.30 uur waren we in het park, hebben eerst het visitorcenter bezocht en zijn daarna de scenic route gaan rijden, er zijn veel viewpoint onderweg, met prachtige uitzichten.
Ook hier zijn de blaadjes flink aan het kleuren.
In Senandoah werd ik helemaal gek van de bugs (vieze vliegdingen), gisteren in de Amish village waren ze er ook al, daar hing een briefje dat ze niet steken.
Maar ze zien er zo vies en eng uit.
Door alle kodak momenten waren we rond 17.30 op de camping, waar we een mooi plek met Wifi hebben gekregen.
Ondanks dat het een holiday weekend is was hier voldoende plaats. Ook hier komen we gas prijzen van $ 2.979 en $ 2.999 tegen, volgen bijna geen nieuws. Lezen wel wat over de kredietcrisis, maar niks over olieprijzen, Weten daarom niet of deze prijzen voor hier normaal zijn of dat de olie prijzen zo gigantisch is gezakt. Ik ben meteen aan het stoeien gegaan met de weblog, want daar was van alles mis gegaan met de foto’s. Ondertussen kon ik de weblog en de website uploaden. En wat niet heel onbelangrijk is eten koken. We horen hier de trein en die blaast bij iedere overgang, hopen dat hij vannacht.

13 oktober – Shenandoah

Vanmorgen om 8.45 van de camping weg gereden, eerst nog gestoeid met de foto’s, krijg deze nu niet online, op de een of andere manier.
Misschien dat ik ze er nog op krijg anders als we thuis zijn.
Had gisteravond de neiging om de laptop door het raam te gooien, maar dat mocht niet van Rob.
Zijn dus eerst boodschappen gaan doen, hadden niet zoveel nodig, deze keer hebben we ook aan de bestelling van uit Nederland gedacht.
Mijn ouders zijn allebei diabetisch, maar willen wel graag een beetje zoetstof over de aardbeien en in de yoghurt, nu had ik ze een zak Splenda gegeven, wat veel zoeter is en niet zo bitter, als de zoetstof bij ons, de vraag was of we weer voor hun mee wilden nemen, alleen duurt het deze keer bijna en jaar voor we weer hier zijn, dus wilden ze wel graag 2 zakken.
Dus ma als je dit leest, de zoetstof zit bijna in de koffer.
We zijn eerst onderlangs Shenandoah gereden om dan aan de andere kant het park in te gaan, zodat we de hele rit de zon achter ons hebben.
Onder weg kwamen we een benzinepomp tegen die de benzine verkocht voor $ 2.959, dat zijn nog eens “vooroorlogse” prijzen. Gauw te tank vol gegooid, zelfs afgelopen voorjaar was de goedkoopste $ 3.199.
Om 11 uur reden we het park binnen.
Ook hier is de foliage al goed aan de gang, wel was het zo, dat de ene kant van berg groener was dan de andere.
Weer een heleboel foto’s gemaakt.

Als we uitstapten werden we overvallen door kleine vliegjes, zeer irritant, waren het gisteren de bugs waar we veel last van hadden, vandaag geen een gezien.
Met de wildlife is het slecht gesteld deze reis, we zien weinig deer, vandaag dan 2 vrouwtjes deer (moeder met jong)gezien onderweg, maar deze waren zo schuw dat ze niet te fotograferen waren. Vanavond toen ik stond te koken, riep Rob me, achter de camper waren 2 mannetjes deer aan het eten.
Na het kodakmoment, dacht Rob dat er expres eten gegooid was in de bosjes, waar de Deer stond te eten, want ze waren appels aan het eten. Even later zie ik dat daar een appelboom staat.
Misschien dat hier heel vroeger een boomgaard is geweest, voor het een Nationaal Park werd. Als de bear dat nu ook weet, komt die misschien vannacht langs, er zijn beren in de buurt van de camping gezien de laatste dagen.
Onderweg kwamen we, langs de kant van de weg begraafplaatsen tegen waar maar een paar stenen op stonden, dit komt door dat al het land opgekocht werd om er een park van de maken en als men daar dan net een weg langs legt. Nu liggen de meeste begraafplaatsen toch kort aan de weg, dat is dus niks vreemds. Vanavond ook nog genoten van hele mooie rode wolken.
Op deze camping zonder voorzieningen, mag de generator aan van 17.00 tot 19.00 uur, dat was dus vroeg koffie drinken. De douches zijn payshowers, deze zijn een heel eind van onze plek, dus douchen we wel in de camper.

14 oktober – Fairfax

Vanmorgen om 7.10 uit bed, toen ik de gordijnen open deed liepen er 3 Deers achter de camper een moeder met twee kinderen. Ook zij smulden van de appels, maar helaas weer geen beer gezien.
Nadat ook Rob was opgestaan van de camping gereden, om onderweg te ontbijten, op de camping mochten we de generator pas om 8.00 aan doen. Eerst naar de dump om de afvaltanks te legen, dat duurde even,  er waren mensen voor ons die niet zo vlot waren en alles op het dooie gemakje deden. Na het ontbijt het laatste stuk van Shenandoah door gereden, moesten 1 keer op de rem voor een Deer wat de weg wilde oversteken, maar op het laatste moment besloot om maar het bos in te gaan.
Kreeg in het park nog een SMS van mijn zus, die was voor een echo van haar borst geweest en daar waren geen afwijkingen op te zien, nu is het weer verder wachten op wat de chirurg beslist, want de klachten zijn nog steeds niet over.
Op de weg naar Front Royal de Skyline Caverns nog bezocht. De grotten zelf zijn niet zo spectaculair, maar ze hebben een mooie sectie met Anthodites ook wel de Orchids of the Mineral Kingdom genoemd.
De begroeien in de cavern zijn miljoenen jaren oud, het is nog steeds een mysterie hoe deze gevormd zijn.
Nu groeien ze niet meer, ze vermoeden, omdat nu het vacuüm opgegeven is dat dit de oorzaak is.
De tour is met een gids en duurt ongeveer een uur, wij hadden een privétour, omdat er verder niemand was om de tijd dat wij er waren. Onderweg bij de Mac. om een strawberry shake geweest, het was er wel weer voor, de temperatuur liep op tot 28 graden.
Weer verder op pad richting Washington, toerend over de higway komen we door het plaatsje Middleburg, voor ons een bekende naam.
Het leek ons een duur plaatsje te midden van stoeterijen en wijnboeren.
Ook de andere plaatsen in dat gebied zagen er niet goedkoop uit als je alleen al de gigantische percelen en huizen zag.
In de buurt van het vliegveld Dulles zien we de vliegtuigen dalen en opstijgen.
TomTom leidde ons met een om weggetje naar de camping, hij gaf heel laat aan dat we af moesten slaan.
Op de camping was de office gesloten, alles zag er gesloten uit, toen eerst naar de camping gereden en die was nog in gebruik.
Weer terug naar beneden naar de office, dar hing nu een papier aan de deur dat de bel stuk was en dat we op de deur moesten bonken, nou kwam er dus nog niemand.
Rob terug naar de camper om de telefoon, want er stond ook een telefoonnummer bij, terwijl Rob terug komt lopen komen er vier mensen aan lopen, waarvan er één ons kon helpen, hij was niet de vriendelijkste meneer.
We kregen een plek toegewezen, ontzettend groot, toen wij naar de andere plakken vroegen, vertelde hij ons dat we naar niet wilden staan, zo ongelijk waren die.
Hij rekende wel mooi de duurdere prijs en wifi hebben ze ook al niet. Als we geluk hadden konden we  wel mee liften op een onbeveiligd netwerk, als de laptop dat op pikte.
Hebben nog even buiten gezeten, maar na drie keer gestoken te zijn door een muskiet, vond ik het welletjes en ben binnen gaan zitten. Nog een sms naar de familie gedaan, dat we de komende dagen geen wifi hebben en dat we wel telefonisch bereikbaar zijn.

15 oktober – Great Falls

Vanmorgen wat later opgestaan dan anders, we willen naar Great Falls en dat is nog geen half uurtje rijden vanaf hier. Rond 10.00 waren we dan ook al in het park, zijn even naar het visitorcenter gelopen, wat niet zo heel veel voorstelde.
Daarna zijn we aan de wandeling langs de Potomac river naar de falls begonnen.
Er komt op dit moment niet zo heel veel water door, zodoende waren het allemaal kleine watervalletjes.
Door het bos loop je dan naar alle uitkijkpunten.
Water en bomen dat vraagt om muskieten,zelf ben ik een paar keer gestoken en natuurlijk waren we op pad gegaan, zonder dat we iets van medicatie of zalf mee hadden genomen, dit is me op andere reizen nooit gebeurd, nu doorlopend.
Na ruim 2 uur lopen waren we weer bij de camper, Rob wilde naar het volgende parking rijden en dacht dat we dan bij de dam in de rivier zouden zijn.
Maar de volgende parking grensde aan de eerste parking, daarna was het nog een stuk door het  bos gelopen naar de dam. Ondertussen konden de boterhammen ontdooien en konden we bij terug komst meteen lunchen.
 Na de lunch naar een Wal*mart in Sterling gereden voor een paar boodschappen, dat was geen supercenter, dus waren we vlug klaar, ze hebben niet zo’n grote afdeling food, groente en fruit en een bakkerij al helemaal niet Kunnen ook zo gauw geen supercenter in de buurt vinden, dus zullen we de boodschappen ergens anders moeten halen. In Sterling was ook nog een grote mall, die we even bezocht hebben, maar niets gezien wat we graag wilden, even in een wereld winkel geweest, daar hebben ze spullen en etenswaren uit de hele wereld, uit Nederland zagen we engelse drop en gewone drop, Werthers echte, Haribo snoep en etenswaren van Dr. Oetker. Hierna TomTom die weg naar de camping ingeven, dacht ik, rijden we terug naar Great Falls, gelukkig kwam Rob erachter en was de omweg niet zo groot.
Op de camping eerst de Arko aan gedaan (alle ramen kunnen open) , maar het koelde niet echt af en toen maar de Airco aan.
Het was ruim 28 graden binnen en buiten en de luchtvochtigheid is hier een stuk hoger dan in het westen, het is hier dan ook drukkend warm.
Het ging goed tot een uur of drie, maar toen we uit de Wal*mart kwamen viel de hitte op je als een klamme warme deken.
Hopelijk koelt het nog wat af, het was afgelopen nacht ook erg warm om te slapen. Ja, ik weet het, het is ook nooit goed.
Als avond eten hebben we shrimps met stokbrood, de shrimps smaken uit de koekenpan net zo lekker als van de BBQ, als je er maar genoeg knoflook overheen strooit.

16 oktober – Vienna en Alexandria.

Vanmorgen gingen we Petra van het AllesAmerika forum ontmoeten, we hadden om 10.30 uur afgesproken, TomTom gaf aan dat het een het een half uurtje rijden was.
Wat ook klopte een paar minuten voor half 11 parkeerden we de camper op de driveway, waar we Draakje, de auto van Petra al zagen staan.
Na de kennismaking met Petra en uitbundig begroet te zijn door Cosmo, op het deck koffie gedronken , om daarna in Draakje te stappen en richting Old Town Alexandria te rijden.
Na de auto geparkeerd te hebben in een parkeergarage, lopend het oude centrum in gegaan, waar nog veel oude koloniale huizen staan, ook is er nog een straat die helemaal bestraat is met rivierkeien, zoals vroeger.
Voor President Washington was Alexandria een heel belangrijke plaats.
Wikipedia schrijft dit over Alexandria: Gedurende zijn gehele leven, George Washington was nauw verbonden met Alexandrië en haar burgers. Hij stuurde zijn tabak, tarwe en vis tot Alexandria te worden verkocht. Hij diende als een van de vertrouwelingen die geregeld Alexandrië en Alexandrië als vertegenwoordiger uit de koloniale Virginia wetgever. Zijn militaire campagnes tegen de Fransen en de Indianen op de Virginia grens werden gelanceerd vanaf Alexandrië, en het was hier dat hij beslissende stappen die een aanzet zijn collega kolonisten om te vechten voor hun vrijheid in de Revolutionaire Oorlog. Washington aanbeden op Christ Church en ballen aanwezig, toneelstukken, dansen en andere sociale evenementen op Gadsby’s en andere Alexandria tavernes.
Wij hebben de lunch gebruikt in een taverne waar ook de president George Washington wel eens kwam eten, heerlijke peanut soup en een sandwich met gegrilde kip. Na nog even door het plaatsje gelopen te hebben en nog wat winkeltjes bezocht te hebben, zijn we naar de militaire begraafplaats Arlington gereden , hebben de graven van President John F. Kennedy, zijn vrouw Jackie en een zoontje wat maar 2 dagen geleefd heeft, bezocht.
Verder het graf van Ted Kennedy gezien, een heel sober graf aan de voet van de heuvel. Het wisselen van de wacht bij het graf van de onbekende soldaten uit de 2de wereld oorlog, de Vietnam oorlog en de Korea oorlog liggen.
Er waren 2 kransleggingen van scholieren bij het graf, het waarom hebben we niet echt mee gekregen. Ondertussen ging het een beetje regenen, de temperatuur daalde ook al wat, er is ander weer op komst. Al met al was dit een zeer indrukwekkend gebeuren, zeker de geweer inspectie. Terwijl we daar lopen zijn er ook gewoon begrafenissen aan de gang, we hoorden op een gegeven moment 21 kanonschoten, dat geeft al aan dat er een militair met een hoge rang werd begraven.
Toen we verder liepen zagen we net nog dat de 3 kanonnen in geladen werden.
We hoorden ook nog een paar keer saluutschoten.
Ook het memorial voor de slachtoffers van de Challenger en Columbia, de spaceshuttles die verongelukt zijn, hier stond ook de gedenksteen voor de militairen, die tijdens de bevrijding van de gegijzelden in Iran gesneuveld zijn.
Weer in de auto gestapt en een rondje door Vienna gereden waar Petra woont, zo zie je de plaatsen die je al kent als je haar blog regelmatig leest.
Terug bij Petra thuis, wat gedronken en gekletst.
De avondmaaltijd gebruikt bij Petra, heerlijke tacosoup, bereid in de crocpot. Na nog een rondleiding door de camper zijn we rond 20.15 uur naar de camping gereden.