Week 3. 21 sept. – 27 sept.

Week 3

21 september – Yellowstone NP

Click for Yellowstone National Park, Wyoming Forecast

Vannacht een paar keer de kachel aanhoren slaan het was dan ook maar 12 graden bij het opstaan.
Ik werd vanmorgen wakker en was honds beroerd, maar alles wat er in ging kwam er net zo hard weer uit.
Nog een poosje terug naar bed gegaan, maar het wilde niet over gaan, het eerste stuk wat we gereden hebben ben ik dan ook op bed blijven liggen.
Zo rond 11.00 uur bleef de liga binnen en knapte ik zienderogen op., toch iets met bloedsuikers denk ik.
Er was vannacht verse sneeuw gevallen op de bergen ook op de hoger gelegen gebieden lag er wat poedersneeuw tussen de dennenbomen.

We zijn eerst naar Gardiner gereden om te kijken of ze daar een spiegel hadden, Rob ziet nu 6 keer dezelfde auto komen, maar helaas ze konden ons niet helpen.
Ook binnen het park nog gekeken en gevraagd bij de garage, maar ook hier helaas een nee. Dus blijft het oppassen en uitkijken tot we van de week in West Yellowstone komen.
Eerst zijn we een plaatsje bij Norris campground uit wezen zoeken voor we verder het park in gingen.
Naar Canyon Village gereden voor een spiegel, daarna richting Tower, kijkend of er nog wild te spotten was.
We hebben wat Buffels en Big Horn’s en we hebben een Coyote gezien, helaas geen foto kunnen maken.
Wel zagen we op verschillende plekken wild spotters zitten, maar die zaten er aan het eind van de middag nog, of die hier nu heel de dag zitten, ik weet het niet,maar het lijkt wel zo. Als laatste hebben we Artists Paintpots bezocht, was nog even een fel klimmetje maar dan had je ook wat moois om te zien.

Daar kookt de aarde dus echt, zoals op zoveel plaatsen in Yellowstone.
Ik had op de weg naar Artist Paintpots, langs de rivier een torentje zien staan waar ook warm water uit kwam, het was even zoeken maar we hebben het gevonden.

22 september – Yellowstone NP

Dag_16_22_september

Vannacht was het weer flink koud geweest, op het gras was allemaal rijp te zien. in de camper was de temperatuur blijven steken op 11 graden, we hebben verschillende keren de kachel horen aan slaan.
Zijn tegen 8.00 uur pas opgestaan, eerder mochten we de generator niet gebruiken.
Na een heerlijk ontbijt van pancakes en aardbeien met whipped cream, zijn we op pad gegaan.
Eerst via Mammoth naar Gardiner, om te tanken, het scheelt aan aardige duit of je daar tankt of in het park.
In Mammoth lag de mannetjes Elk met zijn harem in het dorp, alles was weeral afgezet door de ranger, gelukkig konden we parkeren en zo goed foto’s nemen.
Toen we terug kwam lag er een ander mannetje Elk met zijn harem ook in het dorp.

Dit mannetje was of nog maar net een harem aan het vormen of hij kon niet meer vrouwtjes krijgen, hij was namelijk niet moeders mooiste, maar ook in de natuur past op ieder potje een dekseltje, blijkbaar.
Onder weg nog Buffalo Bull’s kunnen fotograferen die aan de kant van de weg liepen. Hierna zijn we door gereden naar de Canyon of Yellowstone, daar hebben we de North en de Southt Rim gereden.
Weer veel mooie foto’s gemaakt van de Upper en de Lowerfall.
Daarna richting Fishing Bridge, op de weg daarheen hebben we de Mud Volcano nog mee genomen, de loop was niet helemaal te lopen, omdat ze er een nieuwe boardwalk aan het maken zijn.
De lucht rook weer als van ouds naar rotte eieren.
Op de terug weg van Fishing Bridge nog wat viewpoints gedaan aan de kant van de Yellowstone river, we zijn naar beneden gelopen naar de La Hardys Rapids, jammer dat het niet het seizoen is voor het kuit schieten van de Forel.
Die zouden daar de rivier tegen de stroom op zwemmen en zijn zo een lekker maaltje voor de beren.
We waren niet zo heel laat op de camping terug en hebben daar dan ook nog een poosje van de zon kunnen genieten.
Nu is de camper al bijna koudicht gemaakt, dat betekent luiken dicht en de gordijnen voor de cabine en cabover om zo een kleinere ruimte te creëren die straks verwarmt moet worden.
Heel de avond is het rond de 20 graden gebleven in de camper, alleen even de kachel aan gedaan toen we ging douchen.
Ben benieuwd hoe koud het morgenochtend is.

23 september – Yellowstone NP

Click for Yellowstone National Park, Wyoming Forecast

Het was vannacht nog flink afgekoeld, ik heb de kachel verschillende keren aan horen slaan, in de camper was de temperatuur op 9 graden blijven steken.
Na het opstaan zijn we meteen weg gereden en hebben onderweg ontbeten. Dat het gevroren had was te zien, het gras was op plaatsen helemaal wit.
De rivier dampte ook helemaal, daaraan konden we goed zien dat het koud was.
Bij Sulphur Caldon zijn we nog even gestopt, het fotograferen ging best moeilijk door alle stoom die eraf kwam.
We zijn door gereden naar Old Faithful, die net ging spuiten toen wij er waren, we zijn verder gelopen en hebben voor de Geyser Hill loop gekozen, het is altijd weer een mooi zicht om de geiser te zien borrelen en spuiten.

Vlak voor we het park verlaten spuit Old Faithful nog een keer.
We rijden de Firehole Lake Drive, waar we bijna ruzie krijgen met een mevrouw die iedere keer vlak voor ons uit de auto sprong en dan ook meteen aan de rand van een bassin ging staan fotograferen. N
u is het sowieso verboden om van het pad af te gaan.
Rob had al een keer gezegd dat ze de foto verpeste door daar te gaan staan.
Op een gegeven moment heb ik gevraagd of ze wel kon lezen en dat het verboden was om van het pad af te gaan, zegt ze ijskoud, oh werkelijk.
Vanaf toen heb ik gewenst dat de aarde zich opende, als ze weer eens van het pad afging.

Opeens zien we een hele kudde Bizons redelijk dicht aan de kant van de weg liggen, dat vraagt er natuurlijk om gefotografeerd te worden.
We hebben daar een hele poos gestaan en maar foto’s maken.

Bij Firehole Lake hebben we gegeten, ik wilde Rob nog met wat eitjes naar de boiler sturen, maar dat deed hij niet, het is toen maar een boterham met kaas geworden.

Zachtjes aan zijn we richting West Yellowstone gegaan, waar we bij het Grizzly rv park wilden overnachten, wassen en internetten.
Opeens komen we bij de Madison river in een jam uit, alle mensen stonden richting rivier te fotograferen, dat zal beslist niet om de vissers te doen zijn, zou het Moose zijn?
We parkeren de camper op een picknick area en lopen er ook heen, dan zien we drie Elk vrouwtjes, een staat in het water en een op de kant, de derde is de rivier al over gestoken en staat te grazen aan de kant van de weg.
Even later komen er nog twee de berg af en die gaan ook het water in, een besluit ook naar de overkant te lopen, wat een mooi zicht was dat. We konden ze heel erg dicht naderen, mede omdat er geen mannetjes Elk in de buurt was, anders is het oppassen geblazen.

Terwijl ik bij de was bleef is Rob naar het dorp gereden om te kijken voor een oplossing voor de spiegel, gelukkig zit er nu een ander opgeplakt en heeft hij weer goed zicht, we zullen onderweg kijken of we een garage kunnen vinden die er weer een originele opzet. Nadat de was klaar was zijn we nog even een paar boodschappen wezen doen, alleen het hoognodige de prijzen zijn hier aan de hoge kant. Ook hebben we nog wat andere winkeltjes bezocht, maar niets gekocht, het is overal het zelfde of we hebben het al, of het is gewoon niks voor ons.
We gingen naar deze camping onder andere voor het internet, nu is dat drie keer niks, het valt steeds weg en is het er wel dan is het tergend langzaam en dan moest je er ook nog voor betalen.
Hopelijk krijgen we alles nog on-line anders is het nog weer even wachten.
Het zal vannacht weer koud worden, we kregen het advies om de waterslang af te koppelen vannacht, om bevriezing te voorkomen.

24 september Gran Teton NP

Click for Grand Teton National Park, Wyoming Forecast

Dag_18_24_september

Vanmorgen normale tijd op gestaan en meteen poging duizend en een om een internetverbinding te krijgen, dan kon de website ook bij gewerkt worden.
Met heel veel moeite deze kunnen publiceren, ook het laatste verslag op de weblog ging met moeite.
Geen poging gewaagd om te gaan skypen, doen we van de week wel vanaf Canyonsland in Moab.
We waren vanmorgen nog geen 10 minuten Yellowstone terug in en we kwamen in een wildjam terecht, er bleken Bald Eagels in een boom te zitten.

008

Even later vloog er een weg die bleek een jong, wat op de grond zat, aan het voeren te zijn. We hadden het lawaai wat het jong maakte wel gehoord maar konden het niet meteen thuis brengen. Hierna de Firehole River Drive gereden, mooi de watervallen en cascades gefotografeerd.

We zijn niet wezen zwemmen in het kommetje met warm water, de buitentemperatuur was te laag.
Ook hebben we de geisers van Black Sand Basin, nog mee genomen, er kwam ontzettend veel stoom van de geiser af, zo was het nog moeilijk fotograferen.

En zo kwam er een einde van ons bezoek aan Yellowstone NP, we hebben nog steeds niet alles gezien en dus zullen we hier wel weer een keer terug komen.
Toen we Grand Teton naderden zagen we laag hangend bewolking tegen de berg aan hangen, later bleek dat geen bewolking te zijn maar rook van een bosbrand.

De weg in het begin van Grand Teton ligt er helemaal uit en wordt vernieuwd, we werden dan ook met een pilotcar verder geleid, zelfs met pilotcar moesten we twee keer lang wachten om het andere verkeer eerst door te laten, al met al toch wel een uurtje vertraging.
We zijn eerst naar het visitorcenter in Colter Bay gegaan voor een map en krantje, hierna meteen naar de camping voor een plekje.
Deze camping is tegenwoordig van Grand Teton Lodge Company en meteen is de prijs flink omhoog.
Op ons plekje de lunch gebruik om daarna het park in te gaan om te zien of er nog wild te spotten is.
We vinden een Moose bij Oxbow Bend, het was wel van ver, of dat op de foto goed is te zien is afwachten.
Kwamen een kapel tegen de Chapel of the Sacred Heart, daar even binnen geweest en het raam gefotografeerd.
Weer verder getrokken door het park, tot we weer auto’s zien staan en mensen met verrekijkers, wat er te zien viel was een zoekplaatje, er bleek een Coyote in het gras te liggen, met het blote oog was het een wit stipje, met de verrekijker kon je het redelijk goed zien helaas geen foto.
Verder naar Jenny Lake waar we nog even gestopt zijn en naar het meer gelopen.

Op de terug weg lag de Coyote nog net zo ver van de weg als eerst, wij hadden al gehoopt dat hij wat dichter naar de weg was gekomen.
Ook nog even bij de plaats gestopt waar de Moose in het water stond, maar ook deze was niet veel van plaats verandert.
Aan wild bleef het hierbij vandaag, wie wet wat morgen nog brengt.
De Tetons waren voor een groot gedeelte gesluierd door de bosbranden die er zijn op dit moment, wat we begrepen van informatie onderweg, dat ze zijn ontstaan door blikseminslagen.
Nu kregen wij ook het idee dat er in Yellowstone ook een brand was, er kwamen vanachter de bergen grote rookwolken.
Gelukkig hadden we daar geen last van op de camping, we hadden al het idee om te vertrekken als we de brandlucht zouden ruiken.
Hebben nog een goed uur buiten gezeten voor het wat frisser werd.
In het visitorcenter hadden we gezien dat het net niet zou gaan vriezen vannacht.

25 september – On the road, again

Click for Manila, Utah Forecast

Dag_19_25_september

Vanmorgen al vroeg gaan rijden, meteen na het opstaan vertrokken.
We hadden een lange reisdag voor de boeg en de generator mocht niet aan voor 8.00 uur. Ook hadden we meer kans om wild te spotten als we erg vroeg zijn.
Bij Oxbow Bend turnout, stond denk ik de zelfde Moose, maar nu aan de andere kant van het eilandje.

006

009

Ook konden een redelijke reflectie van de berg in het meer fotograferen.
Op deze turnout was het erg druk met fotografen, iedereen dik aangekleed met mutsen en handschoenen, het was er dan ook steenkoud.
018

De rook afkomstig van de bosbranden is nu ook heel goed te zien, af en toe roken we het ook.
Verder gereden om een rustigere plek te zoeken om te ontbijten, daarna op het gemak het park uitgereden richting Jackson.
Daar eerst de tank volgegooid, niet bij de eerste pomp die was maar 22 dollarcent per gallon duurder, dan de pomp verderop.
Na Jackson rijden we  door het Teton National Forest, een mooi bergachtig gebied , dan hebben we de Hobackriver aan de linker dan weer aan de rechterkant.
We zien verkleurde bomen en krijgen zo toch een beetje het Fall Foliage gevoel, wat we vorig jaar in het Noordoosten hadden.

De weg slingert zich verder door het landschap, we zien Koeien, Paarden en Pronghorns en Lama’s en dan wordt het saai en saaier.
Ik besluit om een studie te maken van de binnenkant van mijn ogen en warempel ik doe nog een dutje.
Volgens Rob heb ik niets bijzonders gemist.
Bij Rocksprings gaan we naar de Walmart om de nodige boodschappen te doen, de koelkast en kasten waren aardig leeg.
We besluiten om bij de Subway een brood te halen en hier hebben ze Buffalo Chicken, heerlijk spicy kip en dat hebben ze niet overal, dus nemen we deze.
We ruimen de boodschappen op en eten de lunch en gaan weer verder richting Flaming Gorge NRA na een stukje Interstate gaan we de bergen weer in, die begroeid zijn met jeneverbes struiken, we rijden door de FireHole Canyon, we maken nog een stop om wat foto’s te maken en rijden dan door naar de Greenriverdam.

Ook daar maken we weer foto’s en besluiten om niet in het park te overnachten, maar door te rijden naar Vernal.
We gaan weer een berg op en dat is niet erg maar je moet meestal ook weer af.
Deze afdaling was behoorlijk steil, er reed een vrachtwagen voor ons en die ging met een slakkengangetje naar beneden, gelukkig konden wij er om heen.
We maken halverwege nog een foto stop en rijden verder naar Vernal.

Als we beneden komen rijden we ook zo Vernal binnen en Frits vind de camping in een keer. Hier hebben ze supersnelle wifi, de foto’s van de laatste dagen zijn ook geplaatst.

26 september – Moab

Click for Moab, Utah Forecast

Slecht geslapen vannacht, de camping lag dicht aan de weg en bij een benzinestation, daar heeft heel de nacht de airco staan brullen.
We hebben tot nu alleen maar op campings gestaan waar het muisstil was en pikke donker, nu zitten er in deze camper heel goede gordijnen of hoe je die dingen ook mag noemen, als ik naar het toilet moet en dat moet ik altijd s’ nachts, moet ik eerst even op de wekker tikken dan heb ik genoeg licht om de toilet te halen, ik neem wel de wekker mee voor de terug weg.
Maar goed we zijn gewoon op de normale tijd opgestaan en hebben op het gemak ontbeten en  het nieuws gelezen.
Ik heb ook nog tijd gehad om Rob zijn tante te skypen cq bellen, gisteravond heb ik mijn moeder uit bed gebeld, toen was het hier 24.00 uur en in Nederland 8.00 uur. Rond 8.30 van de  camping weg gereden, wilden nog even naar een Dollar store, maar deze bleek pas om 9.00 uur open te gaan, in Moab zit er ook een en zijn daar dan heen gegaan.
We rijden in  Vernal door  de mainstreet deze is helemaal versiert met bloembakken met alle bakken dezelfde bloemen in dezelfde kleuren, wat een heel vrolijk gezicht is.

Omdat we langs Dinosaur NM kwamen zijn we daar even langs geweest, maar de opgravingen  zijn niet meer te bezoeken te gevaarlijk.
Het gebouw is daar erg onstabiel en er bestaat gevaar voor instorting.
Je kan nog wel een trail lopen en dan is er nog wat klein spul te zien, zoals schelpen en er zou nog een Dinosaurusbot uit een bergwand steken.
Wat we wel konden zien vanaf het visitorcenter waren golven in de bergwand.

Eigenlijk hadden we geen zin om een wandeling te maken en zijn weer verder gereden.
Het leek weer een saaie rit te worden tot we de Diamond Dinosaur By Way op gingen, mooie weg door de bergen.
Deze weg ging weer goed steil omhoog en dat houdt in dat we ook weer naar beneden moesten.

Aan deze weg kwam een eind toen we de Interstate op moesten tot Cisco, dan zien we in de verte al de Lasal Moutians en weten we dat we Moab naderen.
De scenic route langs de Colorado river is ons bekend, maar toch nemen we weer de nodige fotostops, om waarschijnlijk foto’s te maken die we de vorige keren ook al hebben gemaakt.
Bij de brug draaien we de weg af een dirt road op om daar de lunch te gebruiken.

We vervolgen onze weg en zien een stel rafters op de rivier, zijn een stukje door gereden om ze nogmaals voorbij te zien komen, ondertussen maken we foto’s.
Er lijkt meer water in de rivier te staan dan anders, het is ook niet helder maar heeft een bruine modder kleur.

Als we de weg richting Moab opdraaien zien we een nieuwe brug over de rivier, het lijkt een voetgangers brug, maar morgen gaan we op onderzoek uit en zullen het dan in het verslag melden.
De camping hadden we thuis al gereserveerd, omdat het weekend is en we bang waren dat er hier geen plek meer zou zijn, verder hebben we geen campings gereserveerd.
We hebben plekje 69 toegewezen gekregen net onder de tribune van het American football  stadion van de highschool.
Zijn lekker buiten gaan zitten, hebben nog even getwijfeld om naar de pool te gaan, maar na de wandeling naar de Dollar store geen zin meer.
Mijn husband was op het lumineuze idee gekomen om een verlengsnoer te kopen, zodat we ook buiten konden internetten, die man is zo gek nog niet.
Hij heeft vanavond zijn best weer gedaan op de Shrimps, ze waren weer heerlijk, nadat ik ze natuurlijk bestrooid had met knoflook zout.
Zagen op het weerbericht dat de temperatuur hier toch ook flink zakt ’s nachts, de voorspelling is zo’n graad of 10/12.

27 september – La Sal Mountian Loop

Click for Moab, Utah Forecast

Vannacht heel goed geslapen, het was lekker stil op de camping.
Na het ontbijt vertrokken om de La Sal Mountain Loop te rijden.
Eerst moest er nog getankt worden, naast de benzinestation was een Dollar General en ik ben nu eenmaal dol op dit soort winkels, terwijl Rob tankte, ik even naar binnen, alleen wat kerstspulletjes gekocht, later op de dag zijn we samen even geweest, ook toen weer kerstspullen gekocht.
Alleen hebben we de Loop maar gedeeltelijk gereden, wat we er van gezien hebben was in een woord prachtig vooral nu de bomen zo mooi verkleurd zijn.

Toen we bij een splitsing kwamen kregen we ineens de onbedwingbare lust om de weg naar Gold Basin in te slaan.
Dit was wel een dirt road, maar heel goed begaanbaar met de camper.
De omgeving was in een woord schitterend, heel mooie uitzichten op het dal en dan de bergen helemaal bedekt met bomen in de mooiste kleurscharneringen.
We gingen er vanuit dat de weg naar een Basin zou leiden dat deed hij misschien ook wel, maar de weg werd na een mile of 7 toch een stuk slechter, we zijn toen omgekeerd.

031

Toch op zoek geweest naar de beer die Dude (Bart en Evy) gezien hadden, maar we hebben alleen koeien gezien.
Zou de beer verjaagt zijn door de koeien?
Weer verder met  de route, tot we weer die onbedwingbare neiging kregen om nog een dirt road te doen, die er een beetje fatsoenlijk uit zag.
Deze keer namen we de Sand Flats Road, ook deze was weer prachtig.
Hij voerde ons door een gebied met slickrocks, we begrepen later pas dat dit gebied gedeeltelijk beheerd wordt door de BLM.

Ook deze weg was weer goed te doen, alleen moesten we op een gegeven moment om een berg heen.
Nu zagen we daar ook weer asfalt, dit bleek er alleen maar in de bochten te zijn, maar ook dit was weer goed te doen.
Voorzichtig verder gereden, Rob heeft mijn moeder belooft om me heel thuis te brengen, dus daar doet hij dan ook zijn best voor, tot nu toe is het hem goed gelukt.
We komen dan eindelijk bij een gebied waar we ook wat informatie vinden, dan blijkt het nog een mile of zeven te zijn voor we Moab weer in rijden.
Op dit stuk zien we een aantal campings, die goed bezet zijn met tentjes, de campings zien er ook mooi uit. In het laatste stuk zit nog een aardigheidje, daar werd de weg een one lane road, de weg liep daar tussen twee slickrocks heen en er was niet meer ruimte.
Voor de camper was er ruimte zat.
Deze weg had een totale lengte van 19.3 mile.
De gezichten van de mensen die we tegen kwamen is niet te beschrijven, volgens mij verklaarden ze ons voor gek.

Voor degene die echt off the road willen zijn er mogelijkheden genoeg in dit gebied, ook kan je er mountainbiken.
We rolden al vroeg in de middag Moab weer binnen, geen zin om verder nog wat te ondernemen, naar de camping gereden waar we nog een poosje buiten konden zitten in de schaduw, op een gegeven moment toch naar binnen in de met airco gekoelde camper.
Er was even geen schaduw en de zon pikte  te erg.
Toen er weer schaduw was zijn we weer buiten gaan zitten.
Al met al een relaxte middag.