Week 2. 14 sept. – 20 sept.

Week 2

14 september – Missoula

Click for Grass Valley, Oregon Forecast

dee31-202dfa02f6

Vandaag zou een lange reisdag gaan worden.
We vertrokken dan ook al om 8.30 uur van de camping.
Het is weer een weg met veel bochten, we volgen lange tijd het stuwmeer.

27289-47bccf4844

We zagen ook de andere campings van de Idaho Power Company, zagen er ook prachtig uit.
Er werd toch ook geboondock langs met meer, blijkbaar wordt dat toegestaan, want overal stond er of een pit toilet of een dixie.
De weg gaat door  het Payette National Forst we gingen een pas over dat ging zo stijl omhoog dat we ons tussen de vrachtauto’s moesten begeven, omdat we zo langzaam omhoog gingen.
Hierna vervolgden we onze weg, door het Payette National Forst en langs de Cleanwater River.

024

Op deze weg waren verschillende wegwerkzaamheden en gaf daarom redelijk oponthoud, we moesten wachten op het andere verkeer en dan werden we verder begeleid door een pilotcar.
Het liep al tegen 14.30 uur toen we eindelijk een plekje vonden om een boterham te eten. En verder maar weer, nogmaals een pas over, de Lolopas gelukkig niet zo steil als de vorige en zo kwam langzaam aan ons einddoel in zicht.
We verspeelden een uur doordat we nu in een andere tijdszone zitten, zodoende kwamen we even na 18.00 uur aan op de camping.
Gelukkig waren er nog plaatsen, de camper op zijn plek gezet en lekker buiten gaan zitten om nog wat van het mooie weer te genieten.
Zo tegen 20.00 werd het wat frisser en zijn dan ook na de koffie naar binnen gegaan.

15 september – West Glacier

Vanmorgen op het gemakje alles gedaan, we moesten de camping voor de afgelopen nacht nog betalen en was het wachten tot de office open ging.
We hadden het geld wel in een envelop en dan in de nachtbox kunnen doen, maar we zijn lid van Good Sam en krijgen korting en die moest nog verrekend worden, we blijven natuurlijk Nederlanders.
Hierna de koelkast en de diepvries weer gevuld en niet vergeten het water, we zullen verschillende dagen bij Glacier NP staan en dan wil je toch voldoende eten en drinken aan boord hebben.
Toen kwamen we ook nog een Michaels art & craft tegen, daar dan ook nog maar even naar binnen, deze keer hadden ze ook in de scrapspullen weer mooie aanbiedingen, scrapbook, insteekhoezen en een blok met gekleurde vellen gekocht.
Dan hadden we nog een bezoek aan een camperzaak op het lijstje staan, de doucheslang lekt en als we over een paar dagen in Yellowstone staan, dan willen we toch wel een beetje fatsoenlijk douchen, rekening is voor El-Monte.

De weg op richting Glacier NP, eerst komen we nog weet ik hoeveel mile in een workzone terecht, we werden van recht naar links en weer terug over de weg gestuurd.
Hierna konden we gelukkig doorrijden richting Glacier, wij hebben de langere route via Kalispell genomen, onderweg de lunch genuttigd en nog een Mall bezocht.
Hebben tot nu alleen nog maar nep UGG gevonden, maar hebben ook eigenlijk niet echt gezocht, dus Nicole er wordt wel aan de UGG gedacht.
Zien we ook nog een Jo-Ann’s, daar ook nog wat scrapspullen gekocht.
Vandaag was het ook tijd om te wassen, het ondergoed raakte aardig op.
Nadat de camper op zijn plek stond en we wat gedronken hadden eerst de berg afgedaald naar de laundry en daar 3 machines vol gedaan, na een goed uur was de was schoon en zo goed als droog en zijn weer de berg weer op gelopen.

Rob presteerde het om bijna op een slang te trappen, het was een kleine niet giftige kopfersnake.
Gelukkig komt rond 18.00 uur de auto die we voor de komende dagen gehuurd hebben, dan kunnen we zoals veel mensen doen met de auto naar de restroom.
Tegen 18.00 uur is Rob naar de office gelopen en daar werd een mooie Hyundai Santa Fe afgeleverd, daarmee zullen we 2 dagen door Glacier NP zoeven.

Na het eten zijn we nog even het park in geweest voor de zonsondergang maar die was door de bewolking niet mooi, jammer.

Vanavond toch de berg maar lopend af en op gegaan om te douchen, het is wel pik en pik donker hier.

16 september Glacier NP

Click for Glacier National Park, Montana Forecast

Dag_10_16_september

Vandaag kon de camper blijven staan, we gingen met de auto het park in.
Het was even organiseren, we zijn gewend dat we alles bij ons hebben, schoenen en hikesticks mee, lunchpakket, drinken en een snack.
Jammer dat het toilet niet mee kon, nu waren we afhankelijk van de toiletten die onderweg stonden en als er iets is waar ik een hekel aan heb zijn het de pittoiletten wel.
Nu moet ik wel zeggen dat de toiletten die ik bezocht heb vandaag heel netjes waren en ik rook er niks en dat kan wel eens anders wezen zijn, ook hing er overal handgel.
Volgens de mevrouw van de receptie waren er beren te spotten, we hebben goed opgelet maar jammer genoeg, geen beer gezien.
We vervolgen onze weg langs het McDonald Lake en verder naar de Going to the Sun road, om deze weg te rijden heb je dus of een personenauto nodig of een kleine camper.
Als alternatief kan je ook nog mee met de Red bus, ik weet even niet wat deze kost maar je bent dan erg afhankelijk van de chauffeur en je mede passagiers, we zagen de bus wel regelmatig stoppen, maar voor een foto, moest je maar op de bank gaan staan om zo vanuit het open dak wat kiekjes te maken.

Alleen bij het visitorcenter werd langer gestopt, zodat daar het een en ander gekocht kon worden.
Blij dat we zelf een auto hadden.
Onderweg waren er verschillende wegwerkzaamheden, er was dan maar een rijbaan beschikbaar, we werden er dan om de beurt met een pilotcar voorop voorbij de werkzaamheden geleid.
Al met al viel de vertraging mee, nderweg verschillende stops gemaakt bij watervallen en de gletsjers.

Nadat we het park verlaten hadden zijn we door gereden naar Babb, om daar het park weer in te gaan, hebben op een bankje bij het meer onze boterhammen gegeten om daarna op het gemak weer terug te rijden.
Ik heb nog even met mijn grote teen in het water geweest om te voelen hoe koud het meer was, het viel wel mee.
Het was in ieder geval te koud om te zwemmen.
De terug weg naar de camping is lang en ik kan dan ook mijn ogen niet open houden en heb ze dan ook af en toe gesloten.
We zijn nog wel een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten.

Tegen 18.00 uur waren we op de camping terug.
Tot na de koffie buiten gezeten, toen ging het redelijk snel afkoelen.
Zijn weer lopend de berg afgedaald voor de douche, phoe wat een klim terug.

17 september Glacier NP

Click for Glacier National Park, Montana Forecast

Dag_11_17_september

Vandaag hadden we nog een dag de auto, zo rond 8.20 uur reden we van de camping weg, richting Two Medicine, toch een rit van zo’n anderhalf uur.
Onderweg nogmaals gestopt bij Goat Lick, maar weer geen geiten gezien, die komen waarschijnlijk alleen maar in het voorjaar naar beneden om aan de rotsen te likken.

Bij Two Medicine het park weer in, het waaide daar behoorlijk, het blijkt dat het aan die kant vrijwel altijd hard waait.
We zijn naar de waterval Running Eagle gelopen, lazen op het bord dat we nu in Grizzly gebied waren, maar geen beer gezien.

Hierna weer richting St Mary, wat is het toch een troosteloos gebied na de bosbrand.
Daar het park weer in om de Going to the Sun route andersom te doen, je ziet dan weer heel andere dingen.
Nu werkte vandaag het weer niet zo mee het was bewolkt en best fris ook hier stond een stevige bries.
Bij het visitorcenter nog in dubio gestaan om de hike naar het Hidden Lake te doen, maar gezien de tijd die dat in beslag nam en het weer er toch maar van af gezien.

De auto moest om 18.00 uur ingeleverd worden en er waren nog delay’s in het park en dat kon ongeveer een half uur duren, maar daarna reed je meestal in een file verder en had je een automobilist voor je die wat bangig was dan ging het nog langzamer.
Tijdens het wachten werd er door iemand een grizzly gespot op de berg, iedereen uit de auto, maar geen grizzly meer te zien.
Ondertussen waren de voorste auto’s al gaan rijden en wij maar wachten tot iedereen weer in de auto zat.
Onderweg nog een sanitairestop ingelast en daarna door gereden richting uitgang.
Ook hebben we nog getracht beren te spotten bij Camasroad, helaas weer niks te zien op een gegeven moment ga je iedere boomstronk voor beer aan zien.
Nog even een souveniershop in West Glacier bezocht, alleen wat kaarten gekocht.
Al met al waren we nog vroeg op de camping, daar aan de koffie met cake. Rob is de auto gaan inleveren en ik kon mooi mijn boek uitlezen.
Als avondeten hadden we brood met shampies en dat was weer jammie jammie.
Voor de koffie al naar binnen, het werd koud.
Om te douchen zullen we de berg weer af en weer op moeten, jammer dat de auto weg is, hihi, vanmorgen er mee naar het toilet gereden, hoe Amerikaans wil je het hebben.

18 september – On the road day 1

Click for Great Falls, Montana Forecast

Dag_12_18_september_2

Toen ik opstond vanmorgen was het maar 13 graden in de camper, gelukkig werd het nog warmer vandaag.
Voor we op pad gingen moesten de zwart en grijswater tanks geleegd worden.
Terwijl Rob daar mee bezig was kon ik de verslagen op de site en de weblog zetten, ik dacht dit vanuit de camper te kunnen doen, maar de batterij van de laptop is niet meer zo goed en vlug leeg.
Het hele spul mee naar binnen genomen en daar op de stroom aangesloten, het is net een huiskamer maar dan voor de gasten, ik vermoed dat de eigenaars daar ook het meest verblijven.
Zo tegen 8.30 uur waren we dan op pad, we hadden een flinke rit voor de boeg, maar volgens TomTom zouden we rond 13.00 uur op de camping zijn.

We moesten nog wat boodschappen doen en hebben TomTom een Walmart laten zoeken, die vond hij in Great Falls, daar weer de nodige boodschappen gedaan en meteen de lunch gekocht, een Sweet Onion Chicken Teryaki.
Deze meteen in de camper opgegeten hij was getoast en het zou zonde zijn om dat koud te laten worden.
Daarna was het nog een klein uurtje naar de camping.

Daar aangekomen en ervan uit gaande dat ze wifi hadden, stond in Trailer Life, komen we erachter dat ze geen wifi hebben.
Ik baalde verschrikkelijk, had vanmorgen alles er gauw gauw opgezet en het stond niet naar mijn zin, dat kon ik dan mooi veranderen en ook de foto’s erop zetten.
De mevrouw vertelde dat we konden internetten bij de Library, dat was 2 mile verderop, in het dorp.
Ook wilden we nog het adres van Hobby Lobby opzoeken, omdat we daar morgen even langs wilden en dat is de enigste mogelijkheid deze reis.
Op naar de Library, buiten lukte de verbinding niet, dus met de laptop naar binnen, dat was helemaal geen probleem er werd ons zelf verteld waar we de laptop aan de stroom konden leggen.
Zo hebben we dan toch de foto’s kunnen plaatsen en de mail kunnen lezen, meteen een mailtje naar de thuisblijvers gedaan dat we de komende dagen ook geen internet zullen hebben.
Heel misschien morgen nog.

19 september – On the road day 2

Click for Red Lodge, Montana Forecast

Dag_13_19_september

Het is altijd leuk om de reacties op de site en weblog te lezen, onze dank hiervoor en blijf reageren.

Vandaag tot onze verrassing internet, daarvoor hebben we wel een concessie moeten doen, schrik niet, ga zitten en houd je goed vast, we staan op een KOA camping.
Van de schrik bekomen? Nu het verhaal.
We kregen een sms van Wendy met de vraag of we iets wilden bestellen en naar het hotel in Las Vegas laten sturen, nu snapte ik het niet zo goed en daarom zijn we op zoek gegaan naar een camping met wifi, het is dus haar schuld.
Vanmorgen op tijd weg gereden van de camping, we wilden gaan shoppen bij Hobby Lobby in Billings, de enigste mogelijkheid voor deze winkel op onze reis.
We hebben wel wat scrapspullen gekocht, maar vooral kerstspullen, ik wil dit jaar de boom versieren met naturel spul, hout, dennenappels en zo.
Ik had vorig jaar al het een en ander gekocht en de rest hier, kan nu wel de boom vol krijgen, denk ik.
De weg hierheen was nog steeds voor een groot gedeelte de 200, nu had ik ooit begrepen,van iemand niet met naam te noemen, hij weet het wel als hij dit leest, dat dit een erg mooie weg moest zijn, maar niks ervan.

Voor mij was het een lange saaie weg, met af en toe wat koeien en paarden en een boerderij.
Erg slaap verwekkend, heb dan ook weer verschillende stukken gemist.
Wat ons weer op viel was de dode dieren aan de kant van de weg, vooral veel Deer.
Na de Hobby Lobby hebben we nog een brood bij de Subway gehaald en zijn we verder gereden naar Red Lodge.
Vanaf hier willen we morgen de Beartooth rijden en dan naar Yellowstone.
Volgens de eigenaar van de camping was het vandaag de warmste dag van het seizoen en zal de temperatuur vannacht zo rond nul uitkomen.
We zijn nu al naar binnen gegaan, omdat het al redelijk aan het afkoelen is en we opgevreten worden door de muggen.
Jullie zullen het hiermee moeten doen, want de komende dagen hebben we geen internet, als er plaats is op de campings in Yellowstone, zo niet en we moeten buiten het park staan dan hebben we hopelijk internet.

20 september – Yellostone NP

Click for Yellowstone National Park, Wyoming Forecast

Dag_14_20_september

Vannacht heeft het geregend, na het opstaan heeft het ook nog even geregend, verder is het gelukkig droog gebleven.
Wij heel optimistisch met een korte broek en een hemdje aan begonnen aan de Beartooth, bij de eerste stop al meteen een lange broek en vest aangedaan.
Wat valt er te vertellen over de Beartooth?
Hij is zo ontzettend mooi en de uitzichten geweldig en de weg hoog, heel hoog, het waaide flink en het was berekoud.
Er waren verschillende wegwerkzaamheden, de weg werd opnieuw geasfalteerd, op sommige stukken was het een echte dirtroad.

Eenmaal de pass over en wat gedaald werd de temperatuur beter maar de wind bleef.
We waren net in Yellowstone NP en er kwam ons een camper van CruisAmerica tegemoet, deze vond het nodig om de binnenbocht te nemen, een knal en onze spiegel aan barrels.@#!#$@
Nadat we onderweg wat gegeten hadden zijn we eerst naar de camping gereden om een plaats vast te leggen.
Op Mammoth waren nog wat plaatsen niet zo heel veel, maar we hebben er dan ook maar een nodig.
Daarna naar Mammoth Hot spring gereden,onderweg de eerste Elk kunnen fotograferen.

We hebben de boardwalk van de Lower Terraces gelopen, de vorige keer hebben we wel een deel gedaan maar niet alles, omdat er een nieuwe boardwalk werd geplaatst.

De Upper Terraces hebben we overgeslagen, hebben we de vorige keer wel gedaan.
Hierna verder gereden naar Norris om te zien of er nog wild te spotten was, we waren denk ik wat aan de vroege kant, hebben alleen was Buffels gezien en Deer in de verte.
Op de camping liepen er ook een paar Elk vrouwtjes rond. Vanavond de BBQ niet aan kunnen doen door de harde wind, hebben de drumsticks maar in de pan gebakken.
De koffie moest ook al wat vroeger, we mogen tot 20.00 uur de generator aan.
De temperatuur is al flink aan het dalen, de kachel is aan en op bed hebben we een extra deken gelegd.