Alaska 2022

Alaska

Daisypath Vacation tickers

Driemaal is scheepsrecht, dit wordt onze derde poging om in 2022  op vakantie te kunnen gaan naar Amerika (Alaska).
De camper is al gereserveerd, eigenlijk gewoon door gezet, het is nog even wachten voor we vliegtickets kunnen boeken.

29 september
Het duurt nog 11 maanden voor we daadwerkelijk gaan, als er niks tussen komt, doordat de boeking al 2x doorgezet is komen er nu ook veranderingen voor.
Het hotel wat geboekt was, is permanent gesloten, we zijn nu overgeboekt naar de Best Western Gold Rush Inn.
We willen perse in de buurt van Mainstreet zitten, omdat nadat we de camper hebben ingeleverd nog een dat in Whitehorse moeten door brengen voor we terug vliegen, er gaat namelijk maar 1 vlucht en die is ’s morgens heel vroeg.
Binnen een paar dagen weten we ook wat de tickets kosten, hopelijk valt dit mee, wat we nu kunnen vinden op internet is het allemaal wel duurder geworden ten opzichte van vorig jaar.

7 oktober
Vandaag kregen we de prijs van de tickets in de mailbox, nu de travelban op geheven is waren we bang dat de ticketprijs torenhoog zou zijn ten opzichte van vorig jaar,  dit viel dus zat mee per tickets is het 11 euro duurder.
Zelf had ik deze prijs niet gevonden op internet, alles was ruim 200 euro duurder, ook nu weer een dikke pluim voor Tioga Tours

9 oktober
Vandaag de bijgewerkte rekening van Tioga Tours in de mail, al met al komt het totaal bedrag ietsje duurder uit, de tickets waren wat duurder en ook het hotel is wat duurder dan in 2021.
Doordat we  starten in Canada en dan naar Alaska gaan moet er bij CanaDream  een fee betaald worden voor het rijden in de VS anders zouden we daar onverzekerd zijn, dit is dan weer wat goedkoper geworden
Ook wordt er een bijdrage van  € 5 per persoon gevaagd voor het SGR fonds, dit was sinds 1999 niet meer nodig omdat het fonds voldoende geld bevatte, door COVID-19 was dat een stuk minder door het uit betalen  van reizen van faillissementen van reisorganisaties.

10 januari 2022
Ook 3x scheepsrecht is geen garantie voor een vakantie, vanmiddag een telefoontje van Tiogatours dat het model camper wat we gereserveerd hebben niet beschikbaar is in Whitehorse.
Als alternatief kregen we een truck camper aangeboden, maar of we daar blij mee moeten zijn weten we nog niet, ziet er best oké uit, maar is klein, geen binnen doorgang, geen generator, douche en toilet is 1, dus als je doucht is alles zeik nat.
Hebben deze in eerste instantie geweigerd, Tiogatours ging bekijken of er nog iets anders te regelen valt.
We zijn bang van niet of we moeten de heleboel annuleren en een nieuwe reservering maken bij een andere verhuurder, alleen de prijzen zijn ondertussen meer dan verdubbeld van wat wij betaalden.
Deze week zullen we het weten of er nog andere mogelijkheden zijn, anders zullen we toch genoegen nemen met de truck camper.

12 januari
Weer contact met Tiogatours, er is geen andere optie dan annuleren of de truck camper accepteren, een nieuwe boeking maken bij een ander verhuurbedrijf is ook geen optie, in Whitehorse zit nog een andere, veel duurdere, verhuurder en dat gaat echt boven ons budget.
Helaas zit er in deze camper geen generator, we boondocken graag of staan op campings waar geen aansluitingen zijn en vinden het dan prettig om een generator te hebben en te gebruiken, misschien is er een mogelijkheid om een losse generator bij de te huren, dit gingen ze navragen voor ons.
De camper wordt in ieder geval voor ons aangevraagd en bij beschikbaarheid gereserveerd.

Maxi Travel Camper TCA

Het zal voor ons wennen zijn in zo’n kleine ruimte, het is niet anders,  we zullen het wel overleven.
Al snel bericht terug over de generator, Canadream verhuurt geen losse generators, het vergt wat aanpassingen van ons maar ook daar is mee te leven, hopen we.

13 januari
Camper is geboekt, de nieuwe rekening is binnen, blijkt nog wat goedkoper te zijn dan de eerste rekening.
Hopelijk nu geen gedoe meer met COVID en gaat de reis deze keer wel door.

8 maart
We hebben nog even, maar naar aanleiding van een mail van  Keepgo (mifi) het een en ander uitgezocht.
Wereldwijdwifi ondersteunt de router niet meer, we hebben 2 jaar geleden een andere router gekregen, Skyroam, door de annuleringen nog niet naar gekeken hoe die werkt.
Eerst maar eens gekeken of we via Keepgo wifi tegoed konden kopen, dit lukte me niet voor onze router, deze heeft geen SID card en die kan er ook niet in.
Dan toch maar eens verdiept in de Skyroam router na lang emmeren gelukt, even de beveiligingsstripje van tussen de batterijen halen doet wonderen, deze is nu klaar om te gebruiken nadat we tegoed gekocht hebben.

27 april
Voor Canada telt de kleurcode  groen en heeft de Coronamaatregelen versoepeld.
Vanaf 1 april  is het niet meer nodig om de verplichte PCR-test of antigeentest te laten doen.
Bij aankomst in Canada kant er nog wel steekproefsgewijs een PCR-test afgenomen worden, men hoeft niet in quarantaine tot de uitslag.
Ook hoeven gevaccineerden geen mondmasker meer te dragen, geen contactenlijst bij te houden, ook COVID-19 symptomen hoeven niet gemeld te worden, ook het quarantaineplan hoeft niet meer overlegd te worden.
Nu is het wachten op Amerika, hopelijk versoepelen zij ook nog, anders hebben we een negatieve test nog als we Alaska ingaan.
Het duurt het nog 4 maanden voor we gaan en dan kan alles weer anders zijn.

1 mei
Op de site van Tioga Tours lezen we dat er geen test nodig is om vanuit Canada de VS in te gaan hoe het andersom is weten we niet.
Het zou mooi zijn als dan alle testen niet meer nodig zijn.

9 mei
Weer een vluchtwijziging, nu hebben we een overstaptijd van 4.45hr in Vancouver, komen dan rond 18.30hr aan in Whitehorse reistijd in totaal 19.15hr.
Hebben gekeken naar een andere vlucht, die is er wel vertrekt later en komt rond middernacht aan in Whitehorse, totale reistijd 20.13hr. deze vlucht is wel een 500 euro per persoon duurder.
Het enig voordeel zou zijn dat we pas rond 12.00hr zouden vertrekken.

10 mei
Het wordt steeds mooier bij Lufthansa/Air Canada, weer een mail nu van Air Canada, dat we een wachttijd van ruim 6 uur op Frankfurt zouden hebben, de aansluitende vlucht in Vancouver bleef gewoon staan.
Na wat zoekwerk kwamen we er achter dat de vlucht  gecanceld is, dus maar weer contact gezocht met Tioga tours daar hadden ze ook wijziging binnen.
Aan gegeven dat ze dan toch de vlucht van Amsterdam – Toronto Vancouver – Whitehorse een optie is, dan wel zonder meerprijs.
Wordt vervolgd.

16 mei
Bericht van Tiogatours, de tickets zijn verandert naar Amsterdam – Toronto – Vancouver – Whithorse.
Het voordeel is dat we om 12.15hr vliegen ipv 8.00hr, het voordeel is dat we geen hotel hoeven te nemen en gewoon vanaf thuis kunnen vertrekken , het nadeel is dat we laat in de avond landen op Whitehorse, de totale reistijd is iets meer dan 20 uur.
Hopelijk is dit de laatste verandering.

12 juni
En weer een vluchtwijziging, deze keer in ons voordeel, onze vlucht van uit Vancouver vertrekt 25 minuten eerder, houd ook in dat we dan 25 minuten eerder op plaats van bestemming zijn.

14 juni
Deze reis wordt er waarschijnlijk een met aanpassingen,  zo is de vliegreis al een aantal keer verandert en nu kregen we bericht van Tioga Tours dat de grensovergang op de Top of the World Hwy al op 1 september sluit ipv 15 september, er wordt gelobbyd voor een latere sluiting, fingers crossed dan maar.
Een pluim voor Tioga Tours om ons hier op attent te maken.

21 juni
Mailtje van Tioga Tours om ons attent te maken op de regels om Canada in te reizen, hopelijk blijven deze zo nu Covid-19 weer flink terrein wint.
We hoeven gelukkig geen antigeen test meer te laten doen wel vaccinatiebewijs in het Engels meenemen en de ArriveCAN app installeren en invullen.

11 juli
Weer een stapje verder in de aanloop van onze vakantie, Tioga Tours liet ons weten dat ze de reisdocumenten aan het klaarmaken zijn.
Deze zullen na betaling van het restbedrag ons toegezonden worden, zover zijn we de laatste 2 jaar niet gekomen.
Nu maar fingers crossed dat er niks meer tussen komt.

19 juli
Eindelijk konden we stoelen reserveren voor onze aankomende vluchten, helaas moet hier ook weer voor betaald worden, in totaal 6 keer, doen we dit niet hebben we kans dat we mijlen uit elkaar zitten, ik val toch liever in slaap tegen de schouder van mijn husband dan die van een wild vreemde.
Toch ook maar een overnachting bij Van Der Valk Schiphol geboekt,  als we de reis vanaf huis zouden beginnen moeten we rond 5.30hr weg, het is nu net even wat relaxer.
Nu we toch bezig waren, het is buiten gloeiend heet en niet uit te houden 36 ℃, dus kunnen we beter binnen zitten, hebben we ook de boot van Haines naar Skagway gereserveerd.

28 juli
Stapje voor stapje komen we dichterbij de vakantie, vandaag zaten de reispapieren in de brievenbus.

14 augustus
Kleinkinderen zijn weer naar huis en is de logeerkamer dus een geschikte plek om al de vakantie spullen te verzamelen.
Terwijl de mussen dood uit de dakgoot vallen ga ik op zoek naar de thermokleding, die we voor onze vorige reis naar Alaska kochten,hebben we waarschijnlijk nodig als we een excursie maken naar een of andere glacier.

17 augustus
Helaas is het chromebook wat we ooit kochten overleden de accu laadt niet meer op en nieuwe accu kost bijna net zoveel als een nieuw chromebook.
Ik heb  de oude mini laptop maar weer aan de stroom gelegd, is wel erg veroudert, alles bijgewerkt, programma’s die niet nodig zijn eraf gehaald.
Eigenlijk hoeft alleen office word  er maar op te staan, zodat er een verslag op getypt kan worden.

18 augustus
Vanmorgen de 2de boosterprik laten zetten, hebben expres zo lang gewacht om maximaal tegen Covid beschermt te zijn
Wat me er aan herinnerde dat we Covid zelftesten en mondkapjes mee moeten nemen.
Lazen dat mondkapjes nog verplicht zijn bij Air Canada en op de vliegvelden, dat wordt dan 20 uur die dingen op.

19 augustus
Het papierwerk is gigantisch,  vaccinatie bewijzen in het Engels uitprinten, voor reizen naar Canada de ArrivCAN app invullen en uitprinten, dan gaan wij de grens over naar Alaska, dan hebben we gezondheidsverklaring  nodig, dan moeten we weer terug Canada in en dan weer de ArrivCAN app invullen.
Voor de zekerheid ook alles maar naar mezelf mailen,  de app invullen kan vanaf 72 uur voor vertrek.

25 augustus
De vaccinatie bewijzen uit geprint, we gaan 2x de grens Canada Amerika over dus ook e formulieren voor Amerika 2x geprint.
Maandag de gegevens in de ArrivCan app invullen en ook uitprinten en naar mezelf sturen.

27 augustus
Een mail van Air Canada over wat we nog moeten doen e waar we op moeten letten  voor we mogen vliegen
De Internationale coronacheck app geüpdatet en de QR code in het Engels uitgeprint.
Nogmaals gekeken naar de site van  Solis wifi hotspot gekeken hoe het werkt en wat het voordeligst is voor dag of maand Data te kopen, dit is dan eigenlijk een abonnement maar schijnt makkelijk op te zeggen te zijn.

28 augustus
Nu een mail van CanaDrean, kunnen we inchecken, met een instructie van film over de camper wat verplicht is om te kijken anders gaat het systeem niet verder.
We konden ook aangeven hoe laat we de camper op willen halen , helaas was de ochtend, wat tegen betaling van $75 kan, niet meer te reserveren de eerst volgende tijd was 13.30hr.
Nu kost alles geld, wil je uitleg van een medewerker kosten $50.
Al verder lezend komen we erachter dat er een volgsysteem in de camper zit, dus kan je betrapt worden al je ergens rijdt waar het van de verhuurder niet mag.
Ook een lijstje met de kosten van verschillende schades krijgen we al te zien,  toch blij dat we dat afgekocht hebben door de Europeesche verzekering bij te boeken.
De borg wordt ook afgeschreven en na inlevering zonder schade terug gestort dit kan dus inhouden dat door koersschommelingen minder of meer euro terug gestort krijgt.
Nu hopen op de  Palomino camper met slide out.

29 augustus
Het zat niet echt mee vandaag vandaag, begin rond de middag met het invullen van de de gegevens in ArrivCan, zodra ik de tijd invoer krijg ik te zien dat het te vroeg is, het is 72 uur voor aankomst in plaats van 72 uur voordat we vliegen, nou doen we het vanmiddag wel na de sportschool.
Poging 2  het blijft aangeven dat het te vroeg is als ik 2.10hr  PM in typ,  bij AM mag ik verder.
Als ik vaccinatie bewijs van de eerst en de tweede vaccinatie wil printen zijn de cartridges kei leeg, weer in de auto naar de winkel.
Na het avond eten alles ingevuld en geprint voor de veiligheid.

30 augustus
Nog 1 nachtje in mijn eigen bed slapen,maar eerst een dag met allerlei klusjes.
Vanmorgen eerst naar mijn ouders geweest, daar wat klusjes gedaan en als taxi gefungeerd, mijn pa naar de pedicure gebracht.
Weer thuis alvast begonnen met het huis aan kant te maken, morgen de rest.