Week 1. 31 mei – 6 juni

31 mei – 6 juni

31 mei

Amsterdam – Vancouver

Waarom kom ik moeilijk in slaap als de wekker al heel vroeg afloopt, het blijft maar malen in het hoofd, is dit gedaan, heb ik dat niet vergeten.
Het werd dus een heel kort nachtje, om 5.30hr liep de wekker af in huize Wondergem.
Na gauw een bak thee naar binnen gewerkt te hebben de laatste spullen in de auto en gaan.
Het is nog net geen 6.00hr als we de straat uit rijden.
Op zondag morgen zijn er geen files we kunnen lekker door rijden, natuurlijk letten we op de maximum snelheid, zeker op de plekken waar trajectcontrole is.
Het is dan ook nog geen 8.00hr als we de parking van Schiphol op rijden, ik word afgezet met alle bagage en de baas gaat de auto parkeren.
De shuttlebus zet ons om 8.15hr af bij de terminal, eigenlijk een te vroeg als het er geen twee waren, kwam door mij, ben blijkbaar geen kei in begrijpend lezen en verwarde terminal twee met halte twee.
Bij United waren we vlot aan de beurt en kreeg ik nu wel mijn boardingpassen.
Nog even terug naar buiten voor een laatste nicotineshot (niet voor mij).
Door de douane en op naar de tax-freeshop voor tabak, als we naar de gate lopen wordt ik ter hoogte van het Dutch cafe op mijn schouder getikt door Marianne, lid van het AA forum, zij vertrekt samen met haar man naar Amerika.
We kletsen even en zij verteld dat ze al twee uur vertraging hadden, hopend dat er tijdens de vlucht nog wat tijd ingehaald kon worden, zodat ze hun aansluitende vlucht konden halen.
Onze vluchten gingen mooi op tijd, we proberen wat slaap in te halen, wat mij redelijk lukt, boven Groenland word ik wakker en zie een schitterend landschap onder me, probeer er een paar foto’s van te maken, hoop dat het iets is geworden.

SAM_0560

Op een gegeven moment zien we Mackinac Island liggen en ook de brug, waar we in 2012 overgereden en onder door gevaren zijn, volgens een van de crewleden was het uitzonderlijk helder.

SAM_0563

Verder verloopt onze vlucht voorspoedig vrijwel geen turbulentie en we zijn mooi op tijd in Chicago.
Deze keer mochten we zelf alles bij immigration doen, hadden wij de pech dat het apparaat waar we aan stonden het niet goed deed, het wilde geen vingerafdrukken registreren, de volgende gelukkig wel.
Nu was het nog even een stempel halen bij de immigration officier en we waren voor een paar uur in Amerika, koffers opgehaald en door naar customs, daar namen ze alleen de documentjes die uit de machine gekomen waren in en verder niks.
Met het treintje naar de andere terminal en op naar de gate, onderweg scoren we een frappé bij de McDonalds.
Ook onze tweede vlucht gaat op tijd en het is dan ook nog maar 18.15hr als de wielen de grond raken.
Als we richting douane lopen zien we hoe mooi de aankleding van het vliegveld is, we maken er zelfs een paar foto’s van, terwijl we op zoek zijn naar een restroom, wat hier een washroom blijkt te heten.

SAM_0569 SAM_0571

De douane is appeltje eitje een paar vragen en verder niks, op naar de carrousel voor de koffers, die daar allebei al vrolijk rondjes liggen te draaien.
Nu moesten we nog Canadese dollars scoren op zoek naar een ATM Machine deze vlot gevonden en krijgen we een paar mooie briefjes met Koningin Elizabeth op.

SAM_0578

Buiten bij de shuttle halte bellen we Travelodge voor de shuttle en krijgen te horen dat het ongeveer een half uurtje duurt, tijd genoeg om nog wat foto te maken van de drie totem palen die daar staan, ook het beeldhouwwerk van de tassen en koffers wordt niet vergeten.

SAM_0575

SAM_0572

Na 20 minuten is de bus er al, de shuttle rijdt voor 3 verschillende hotels, er stappen nog meer mensen in en binnen 20 minuten staan we bij ons hotel.
Op de kamer app-en we even naar het thuisfront dat we goed zijn aangekomen en gaan daarna op zoek naar eten.
We hadden al gezien dat er rond het hotel verschillende eetgelegenheden waren, we besluiten naar Tim Horton te gaan en smulden daar van een panini Philly steak, we besluiten meteen om daar morgen ook ons ontbijt te nuttigen.
We worden ook nog getrakteerd op een mooie zonsondergang, de eerste van de vakantie, dat er nog vele mogen volgen.

SAM_0580

Terug op de kamer begin ik alvast aan het verslag, moet toch wat doen voor het bed tijd is, rond 22.00hr houden we het voor gezien en gaan douchen en dan het bed in.

1 juni

Vancouver

Dag 2

Na een redelijk nachtrust, wel verschillende keren wakker geweest, gaat om 4.45hr mijn telefoon, een berichtje op de familie app, eindelijk is er een datum bekend voor de knieoperatie van mijn vader.
Het is pas over 5 weken, maar gelukkig zijn we dan weer thuis.
Ik maak het verslag van gisteren en plaats de foto’s erbij.
Tegen 7.00ht lopen we naar Tim Hortons voor een ontbijt, we nemen allebei een bagel met bacon, ei en kaas en niet te vergeten een grote beker koffie, ondertussen hebben we nog even contact met dochterlief.
Terug naar het hotel om Canadream te bellen om te vragen wanneer we verwacht worden, we worden al om 11.00hr opgehaald, helemaal goed.
We gaan nog even naar de overkant daar is een Dollarama, we slagen voor de meeste boodschappen, die we in Amerika altijd bij de Dollartree kopen, dat was een winkel minder te gaan vandaag.
Terug op de kamer krijgen we het meeste in de koffers gepropt en de see buy fly wordt gevuld, afwasteil past niet in de koffer of carry-on.
Tegen 11.00hr checken we uit en is het wachten op de shuttlebus, even na elven rijdt deze het terrein op.
Er zitten nog twee echtparen in dat ook Nederlanders blijken te zijn, wat volgt is een geanimeerd gesprek, zij hadden al heel veel informatie gehad van de chauffeur, onder andere over veel beren in de buurt van Jasper, hopelijk over twee weken nog, dan komen wij daar in de buurt.
Op het verhuurstation werden we meteen meegenomen naar de camper voor uitleg en inspectie.
Ervaren als we zijn wisten we het soms beter dan degene die de uitleg gaf.

SAM_0581

Hij had ook nog nooit zo snel gedaan, toch is het 13.00hr als we het terrein afrijden, het papierwerk nam wat meer tijd in beslag, zo moeten we de camper schoon inleveren.
Dit kan dan weer afgekocht worden voor 150 Canadese dollar, nu ben ik toch een zuinige Zeeuw en maak hem zelf wel schoon, deden we toch altijd al.
In South Surrey gaan we naar de Walmart voor de rest van de boodschappen, eerst moet er gelucht worden dit is weer bij Tim Hortons, onze andere keus was de McDonalds.
Hierna kijken we of ook hier een nailsalon is, we willen graag een pedicure behandeling hebben en ik mooi gelakte teennagels.
We zien er geen en Rob gaat een boodschappenwagen halen en daar zat dan toch een nailstudio.
Het was niet druk en konden meteen plaats nemen in de stoel, na een goed half uur waren de nagels mooi geknipt en gelakt en de voeten van al het eelt ontdaan en kregen we ook nog een voet en been massage.
Hier zagen we een anderen manier van gebruik voor de slowcooker, ze houden er stenen in warm waar de voeten en benen mee worden gemasseerd.

SAM_0588

Op wolkjes lopend doen we in een kleine twee uur de boodschappen, het resultaat is een kassabon van een halve meter en van een hoop dollars armer, hier is alles veel duurder dan in Amerika.
Heel vreemd dat hier mijn debet en ook mijn creditkaart niet werkten, de creditkaart van Rob wel, terwijl ik een paar uur daarvoor de creditkaart heb gebruikt in de nailsalon
Verschillende artikelen konden we niet vinden waarschijnlijk hier niet te koop, morgen doen we een nieuwe poging, want een vakantie zonder aardbeien met whipped creme bij het ontbijt is drie keer niks.
Het is al 16.30hr geweest als we de winkel uitkomen, de camping die ons aangeraden werd, door de camper verhuurder, was snel gevonden alleen waren de plekken vrij klein en we zijn toch weer op pad met een flinke camper.
Dan toch maar naar Delta waar we zelf al een camping gepland hadden, hier kregen we een pull tru plek, niet al te breed maar breed genoeg voor ons.
Onderweg spot ik het eerste wildlife, er zat een Bald Eagle op een verkeersbord.
Het was nu zaak om de koffers leeg te maken en alles een plek te geven, we kwamen er wel achter
dat deze camper indeling heel wat minder kastruimte heeft dan dat we gewend zijn, vooral het keuken gedeelte en de slaapkamer moeten het met veel minder doen daar was het even zoeken om alles een plekje geven.

SAM_0586 SAM_0585

Het is al tegen 19.30hr als ik een pizza in de magnetron schuif, na het eten is er koffie en maken we het verslag van deze dag.
De Garmin moest nog even op een ander taal gezet worden, we dachten hem gewoon op de Nederlandse taal te laten staan, maar als hij Highway als ha-we-ij uitspreekt besluiten we toch maar voor het Engels te kiezen.

2 juni

Vancouver Island/Nanaimo

dag 3

Gisteravond schrok ik me rot, stap ik de douche in en springt er iets voor mijn voeten weg, ieks een kikker, deze keer stond ik er helemaal alleen voor zonder mentale steun van mevrouw hekkie.
Ben een flinke meid geweest en heb niet gegild alleen wel heel snel gedoucht.
Vannacht heeft het een paar buitjes geregend de eerste rond 2.00hr, Rob is er uit geweest om de dakramen dicht te doen.
Oei jetlag, om 24.00hr naar bed en om 6.00hr al klaarwakker.
Als ik mijn laptop start is er een bericht van mijn dochter, de bank heeft gebeld zij zouden mobiel bellen, had nog niks gehoord, misschien hielden ze wel rekening met het tijdsverschil.
Heb dan toch zelf maar even gebeld, het ging zoals ik al vermoedde over mijn creditcard, deze was inderdaad geblokkeerd, er was gisteren getracht bij de Walmart te betalen, ja hallo dat was ik.
Het schijnt dat er vaak met een gekopieerde kaart getracht wordt te betalen bij een Walmart.
Gelukkig werd hij meteen gedeblokkeerd, voor de volgende keer zullen we eerst een telefoontje doen dat we van dan tot dan in het buitenland zijn.
Doordat we zo vroeg op waren reden we al rond 7.45 hr van de camping af naar de Ferrie terminal, de eerste afvaart konden we niet halen de volgende was om 9.45hr.
Voor een tochtje met de boot betaal je CD 157,65, dat is dan voor de camper en twee personen.
We waren eerste in de rij dus we kunnen in ieder geval mee, soms kan het zo druk zijn dat je een ferry moet wachten.
Doordat het zo vroeg is besluiten we een wandeling langs de haven te doen, was niet veel aan weinig zicht op het water.

SAM_0595

We zien onze boot rond 10.00hr aan komen binnen een paar minuten is al het verkeer eraf en mogen wij, eerst de personen auto’s op het boven dek en wij mogen met de andere campers en de vrachtwagens op het onderdek.
De nostalgie kwam boven drijven, kreeg het gevoel dat we op de boot naar “de overkant” zaten (Vlissingen – Breskens), helaas hebben wij nu een tunnel en een fiets-voetveer.
Het is droog en we gaan naar het zonnedak, alleen zonder zon, we hopen natuurlijk dolfijnen te kunnen zien.
Als eerste spot ik een seal, deze kwam een paar keer boven en was goed te volgen, later zagen we er nog een, denken we deze was wat verder weg.
Ook zag ik nog net de vin van een dolfijn voor die weer onder water verdween een poos later alleen een grijze rug, denk ook van een dolfijn
De hele bootreis duurde twee uur, toch nog wat waarde voor het geld, al die tijd blijven we buiten, als de haven in zicht komt gaan we naar beneden.

SAM_0608 SAM_0614

Garmin pikt op zee de route al op en we krijgen te zien hoe hard de boot vaart, tijdens het aanmeren, 3 kilometer per uur.
Eenmaal aan land rijden we meteen door naar de camping reserveren ook voor over twee weken, dit is in het weekend en dan zou het best druk kunnen zijn.
We staan dicht bij de office, de camping heeft alleen betaald internet en gratis internet in de game-room, dit is een klein stukje lopen, een kwestie van het verslag in word maken en voor publiceren naar de game-room.

SAM_0620

Op de camping maken we nog een lunch voor we nog wat vergeten boodschappen gaan doen, ook willen we het visitorcenter nog bezoeken voor wat info over het eiland.
Eerst staat de Walmart in Nanaimo op het programma, onderweg zien we een Dollartree daar een fruitschaal gekocht en aluminium bakken voor de shrimps, die al in de diepvries liggen te wachten om de bbq op te gaan.
Bij de Walmarkt aardbeien en whipped cream, voor het ontbijt en een zak kersen, die kosten goudgeld, maar we hebben tenslotte vakantie.
Nu nog het visitorcenter, waar we informatie zoeken over onder andere Newcastle Island, wat we over twee weken willen bezoeken.

SAM_0624 SAM_0621

Missie is geslaagd en we gaan naar de camping de jetlag slaat weer toe en ik zit constant te gapen.|
Op de camping maak ik koffie voor de broodnodige cafeïne, ga nog even op bed liggen lezen maar met het gevaar dat ik in slaap val toch maar niet te lang.
Als avondeten grilt Rob de drumsticks op de bbq en ik kook de rest, als toetje een lekker caramel yoghurtijsje.
De verslagen worden vroeg online gezet, omdat de gameroom al op 21.00hr sluit.

3 juni

Chemainus/Duncan

dag 4

Gisteravond al vroeg naar bed, nog steeds last van de jetlag, om 22.00hr ging het licht uit en lekker geslapen helaas was ik om 6.00hr al weer klaar wakker.
Dan maar uit bed en met een beker thee en boek op de bank, Rob sliep door tot 7.00hr.
Na het ontbijt naar de gameroom om even met de familie te bellen, dit doe ik altijd via skype en dan kost een telefoongesprekje van 15 minuten 30 cent, waarom ik dat gisteren niet heb gedaan naar de bank voor mijn CC weet ik niet, dat gesprek zal niet goedkoop geweest zijn. (we hadden onstabiel internet en daarom skype niet gebruikt)
Nog even een foto gemaakt van de Zeeuwse vlag die altijd aan de camper wappert, alleen hebben we nu geen trap om hem aan te doen, dan maar op het raam geplakt.

SAM_0625

Daarna worden op het gemak alle snoeren afgekoppeld en gaan we naar Chemainus voor de murals.
De afstanden zijn hier niet zo groot, we zitten tenslotte op en eiland en binnen een half uur waren we dan ook al op plaats van bestemming.
We parkeren de camper en gaan op zoek naar het visitorcenter voor een kaart waar alle murals op aan gegeven zijn.
Deze is vlot gevonden, we nemen de gratis kaart mee en kopen een wat uitgebreidere om meer te weten te komen over de muurschilderingen.

SAM_0632

SAM_0650 SAM_0643

SAM_0668

Meteen kopen we kaarten voor het thuisfront, het postkantoor is dichtbij en daar halen we postzegels, van de prijs voor een postzegel kregen we bijna een hartverzakkingen echt niet normaal wat er hier op een kaart gaat ($2.50), dan mogen we thuis niet klagen.
We bekijken alle Murals en bij elkaar hebben we daar toch een tweeënhalf uur over gedaan, oké we hebben nog even op een bankje gezeten in de Secret Garden om ons ijsje op te eten.

SAM_0678

Ook bezoeken we de Christmasshop die we tegen kwamen, ik koop toch weer een ornamentje voor in de boom, met een Merry Christmas verlaten we de winkel.
Er waren schitterende dingen te zien, alles wel flink aan de prijs, helaas mocht er binnen niet gefotografeerd worden.

SAM_0690

Bij de camper terug geven we Garmin de volgende plaats in die we willen bezoeken, dat is Duncan, deze plaats is bekend om de vele totempalen die in het stadje staan.
Voor we hier zijn zien we een bordje visitorcenter en gaan even de weg af, voor informatie, de behulpzame mevrouw geeft ons wat folders en ook een kaart waar alle totempalen op zijn aangegeven.
Ook legt ze uit waar we wel en niet kunnen parkeren, we zien hier veel parkeerplaatsen met een strook berm er tussen, wij hebben 4 plaatsen nodig en het handigst is dat het twee lang en twee breed is.
Als we in Duncan aankomen parkeren we op een stuk braakliggend terrein of het nog bij het parkeerterrein hoort weten we niet, het zou ook een betaald terrein zijn, we zien alleen niet waar je dan kan betalen.
We eten eerst een boterham voor we de stad in gaan om de totempalen te gaan bekijken.

SAM_0765

SAM_0730

SAM_0762 We hebben ze weer allemaal gezien en zijn na een goed uur al weer terug bij de camper.
Het is nog erg vroeg en we overleggen wat we zullen gaan doen, we kijken even bij een mall of daar nog shops bij zitten waar we willen kijken.
Helaas niks wat onze oninteressant heeft, dan toch maar naar de camping, die op nog geen vijf minuten rijden ligt.
Als we daar komen hebben we al snel gezien dat we daar niet willen staan, het was er een grote rot bende en lag net achter een industrieterrein.
Een stukje verder op zat er ook nog een, in het visitorcenter hadden we daar een folder van gehad, deze zag er wel wat beter uit.
Toch besluiten we om door te rijden naar Saanichton, naar de camping die voor morgen gepland staat, omdat we dan Butchart Gardens willen bezoeken, nu staan er er twee nachten.
Deze camping is heel netjes aangelegd mooie ruime plekken en uitzicht op het water, heel wat beter dan de vorige twee waar we vanmiddag waren.
Het is net nog te fris om buiten te zitten, maar we konden in ieder geval zonder jas of vest naar buiten en af en toe kwam de zon even piepen.
Wat ons opvalt aan de natuur hier, er staat nog veel in bloei, er staan erg veel Japanse Esdoorns en ze hebben een bramen plaag, op veel plaatsen wordt alles overwoekert door wilde bramenstruiken.
Als avondeten gaat het vlees weer op de BBQ en ik maak garlicpuree en sla, de puree viel wat dun uit had teveel water genomen.

4 juni

Butchart Garden/Saanich

dag 5

Kom maar niet van de jetlag af, weer al rond 6.00hr wakker, de slaap wil niet meer komen en ik ga er dan ook om 6.15hr uit.
Met een bakje thee installeer ik me achter de computer en kijk of ik nu wel een goed verbinding krijg, gisteren werd ik er 3x in een minuut uit gemikt, met als gevolg dat er bij mij maar een paar regels van het verslag stond.
Gelukkig maakt WordPress automatisch een back-up en deze kon ik terug zetten.
Het is nog geen 7.00hr als ook mijn wederhelft opstaat, we ontbijten op het gemak en doen de ochtend klusjes.
Het is dan ook amper 8.30hr als we richting Butchart Gardens rijden, een klein kwartiertje hier vandaan.
Na het betalen van $30.77 per persoon mogen we naar binnen, op een bus Aziaten na is het nog rustig, alleen het fotograferen gaat soms wat moeilijk, deze mensen letten niet op lopen overal doorheen en gaan met ieder bloem op de foto of te wel ze hebben overal schijt aan.

SAM_0782Dan blijkt de batterij van Robs camera te knipperen, oeps vergeten op te laden, we overleggen even wat te doen gaan we terug naar de camper en laden hem alsnog op of kijken we wel wanneer hij ermee ophoudt.
We besluiten het laatste te doen, we hebben tenslotte ook nog mijn camera.
De tuin is meer dan 22ha groot en is aangelegd door Jennie Butcharts, de zaden van de verschillende planten hebben ze verzameld tijdens hun wereldreizen.

SAM_0784

SAM_0797

SAM_0801

Vanaf 1920 is de tuin opgesteld voor bezoekers, ondertussen zijn dat een miljoen mensen per jaar.
De tuin bestaat uit verschillende thema’s zo is er een Rozen tuin, Japanse tuin, Italiaanse tuin en een Mediterrane tuin, verschillende vijvers en watervallen.

SAM_0824

SAM_0843

SAM_0858

De tuin wordt goed onderhouden, er liep veel personeel wat bezig was met stukken opnieuw in te planten met eenjarig zomergoed, te wieden, water geven en noem maar op.
Ook staan er in vorm gesnoeide buxussen en andere beelden.

SAM_0834SAM_0803SAM_0862Als afsluiter mogen we een blik in de orchideeënkas werpen, voor een foto zijn er twee ramen uitgelaten.

SAM_0866Er is een grote kweektuin waar, denk ik, de meeste planten gekweekt worden deze is niet te bezoeken maar zie je liggen als je naar de parking gaat.
Na een kleine drie uur hadden we alles wel gezien, het werd nu ook een flink stuk drukker.
Ons tweede doel voor vandaag was de Butterfly Garden, deze ligt maar een paar minuten rijden van Butchart Gardens, als je garmin de goede opdracht geeft, wij deden er iets langer over.
Ook deze tuin is prachtig er vliegen veel vlinders, jammer dat ze niet altijd stil willen zitten voor een foto.

SAM_0878SAM_0885 SAM_0915We zien de, volgens ons de enig Leguaan op een tak zitten, de Papegaai en meneer en mevrouw Eclectus.
Met meneer Eclectus heb ik een amoureuze verhouding, althans hij wilde wel maar ik niet.
Meneer was erg volhardend hij blijf op mijn hand zitten en maakte …. bewegingen.
Verder waren er verschillende schildpadden en twee Flamingo’s te zien.

SAM_0882

SAM_0912

SAM_0898

SAM_0921Na een goed uur hielden we het voor gezien en hadden we wel trek in een lunch, altijd als wij besluiten geen lunch te maken en wel ergens iets te halen komen we niks tegen.
Ook nu weer, omdat we toch naar de Walmart gingen zouden we daar wel iets eten we zien hier vaak een Tim Hortons of een McDonalds in de Walmart.
We worden netjes naar de Walmart in Saanich genavigeerd, alleen konden we daar de camper niet kwijt, het was namelijk een ondergrondse parkeergarage en niet hoog genoeg.
Er zat maar een ding op omkeren en ergens onderweg naar de camping een lunch zien te scoren, dit werd de McDonalds een paar kilometer voor de camping.
Zodoende waren we al vroeg op de camping, 14.30hr, dit was helemaal niet erg de zon scheen en de temperatuur was prima, dus stoelen naar buiten en relaxen.`

SAM_0924Ondertussen ben ik er achter wat ons een slechte internet verbinding geeft, de buren, totdat zij thuis kwamen met de camper hadden we een contante verbinding daarna valt hij steeds weg.
Als ik buiten zit achter hun camper gaat het weer goed, gelukkig is het nog lekker buiten en maak ik het verslag aan de picknicktafel.

5 juni
Sooke/French Beach

dag 6

Zou ik dan eindelijk van de jetlag verlost zijn, vanmorgen wakker geworden van de wekker.
De schijnt al volop en we doen dan ook de korte broek weer aan.
We ontbijten, ruimen de boel op en rond 8.30hr verlaten we de Nederlandse enclave, nog nooit zoveel Nederlanders bij elkaar gezien.
We gaan eerst naar de Walmart in Langford, dit is en supercenter, hier schrijven ze supercentre op z’n Frans.
Het was een kleine supercentre, bijna alles wat we nodig hadden hebben we gevonden, alleen geen vers brood.
Onze volgende stop is Sooke en wel het Sooke Potholes Regional Park, we hebben weinig informatie over dit park en weten dan ook niet goed wat we er kunnen doen.
Ook op het informatiebord is weinig te vinden over de trails, we besluiten om te keren en bij het viewpoint een stop te maken.
Hier moeten we een klein stukje naar beneden en zien dan de Sooke River met zijn stroomversnellingen en potholes.
Een pothole is een diep poel in de rivier, deze zijn ontstaan in de ijstijd door grote kleien die door het smelt water meegevoerd werden.
Het zijn nu geliefde plaatsen om te zwemmen.

SAM_0928

We hadden al gezien dat er vlak voor we af moesten slaan een Informatiecentre zat, we willen informatie over eb en vloed tijden voor de getijde poeltjes die we morgen willen bezoeken en natuurlijk ook over activiteiten in deze regio.

SAM_0938 SAM_0939

We kregen als tip om naar Whiffin Spit Beach te gaan, je kan daar een leuk wandeling maken over een natuurlijk gevormde dam, aan de ene kant de Juan de Fuca Strait en aan de andere kant Whiffin Spit Beach.
Misschien dat we ook nog wat wildlife konden spotten, helaas geen Bald Eagle of Dolfijn gezien.
Het was er redelijk fris, er waaide een koude wind, eenmaal een beetje in de luwte was het heerlijk.
We deden een klein uurtje over de wandeling met een rustpuntje op een bankje, die daar genoeg te vinden zijn.

SAM_0942 SAM_0947

Zachtjes aan was het lunchtijd, maar met nog een klein half uurtje te gaan naar de geplande camping , rijden we eerst daarheen.
Het is vrijdag en dan zoeken veel mensen de natuur op voor het weekend en deze camping schijnt nogal geliefd te zin.
French Beach Park is de camping waar we willen overnachten, het is een natuur camping zonder faciliteiten, er zijn alleen toiletten.
Op het informatiebord lezen we dat we een plek kunnen uitzoeken en er hangt een lijst van plaatsen die al gereserveerd zijn.
We schrijven de gereserveerde plaatsen op en rijden de camping op om te zien wat er vrij is.
Het op schrijven hadden we wel kunnen laten, bij iedere site hangt een papier of hij gereserveerd is of vrij.
We zoeken een mooie grote site uit zetten de camper op zijn plek dan gaan we eerst eten, daarna genieten we nog even van de zon, die hier in het bos niet meer zo lang op onze plek zal schijnen.
We staan dicht bij de zee en gaan dan ook nog even op het strand kijken, met de ervaring van vanmorgen neem ik een vest mee, wat ik ook al snel aan doe.
We staan in een regenwoud en door het dichte naaldendak komt er weinig zon, die de boel verwarmt.
Als we door het bos naar het strand lopen zie ik een bekende slak kruipen, we weten nog dat we deze ook in Olympic NP in Washington State gezien hebben, het schijnt een aparte te zijn en ik dacht ook dat hij beschermt was.
Op het strand is het, door de koude zeewind, echt fris.
Het is opkomend tij en wordt het zwarte zandstrand steeds kleiner we hoeven nog net niet op de keien te lopen.
Over heel de lengte van het strand, is niet zo verschrikkelijk lang, liggen aangespoelde bomen, helemaal gebleekt door de zee en zon.

SAM_0952 SAM_0953Na een klein uurtje zijn we weer terug op de camping, waar de zon ondertussen helemaal van onze site is verdwenen.
We gaan dan ook naar binnen en trekken toch maar weer onze onze lange broek aan.
Om ons heen zien we de vuren al verschijnen, ook hier kan er blijkbaar niet gekampeerd worden zonder vuur.
Voor het betalen van de site zou iemand langs komen, nu hebben we deze meneer al twee keer langs zien rijden maar hij is nog niet om geld geweest.
Hierdoor weten we ook niet of we de generator mogen gebruiken, rondom horen we nergens een generator aanstaan, dus doen wij het ook maar niet.
Nu is het ook niet gebruikelijk dat er in Canadese campers standaard een generator zit, heb ik begrepen.
Morgenochtend gaan we eerst de camping af en ontbijten wel ergens op een parking dan kan de generator wel aan voor de pancakes en de koffie.

6 juni

Botanical Beach

dag 7

De parkwachter is niet meer langs geweest om het stageld te innen, we hebben hem verschillende keren zien stoppen bij ons en ik had het geld al klaar liggen, iedereen had een papiertje met de vertrek datum op de paal bij de site, behalve wij.
Dit was dan een gratis nacht, dank u parkwachter.
Vanmorgen wat later opgestaan, meteen alle karweitjes gedaan en naar de eerste parkeergelegenheid gereden, om te ontbijten.
We doen de generator aan en de pancakes gaan in de magnetron, ondertussen loopt de koffie door.
Als ook de afwas is gedaan gaan we verder, we willen rond 10.00hr bij Botanical Beach zijn, het is dan afgaand water.
We volgen de Strait of Juan de Fuca, we zien tussen de bomen door dat er een lage mist over het water hangt.

SAM_0956De kustweg is een slinger en hobbel weg, het hobbelen wordt veroorzaakt door de staat weg, deze wordt helemaal aan gort gereden door de vrachtauto’s met boomstammen.
Botanical Beach is bekend door de schitterende Tidal Pools , deze poelen zijn ook weer uitgesleten door de grote keien die meegevoerd worden door het water en na vloed blijven deze gevuld met water en daar is dan weer allerlei waterleven in te zien.
Na een flinke wandeling, heuvel op en af meer af dan op, dat belooft wat voor de terug weg, komen we bij het strand.
Strand is het niet te noemen het zijn voornamelijk rotsen waar we overheen moeten lopen, ook hier hangt er een zeemist.
De zon probeert er wel door heen te komen, dit lukt ook even, maar later op de ochtend lijkt de mist juist dikker te zijn geworden.
Tja en dan zie je in eerste instantie alleen maar mosselen, we verwachten zeesterren en anemonen te zien, zoals op Rialto Beach in Washington State.

SAM_0965Als we wat verder over de rotsen klauteren komen we hele diepe poelen tegen, daarin vinden we Zee-egels, af en toe een Anemoon en Chitons, deze noemen ze ook wel keverslak.
Zeesterren hebben we niet gezien, wel weer Heremietkreeftjes en visjes

SAM_0998

SAM_0973

SAM_0999

SAM_1017We blijven over de rotsen klimmen, met af en toe een uitglijder van mij, gelukkig niet gevallen.
Op een gegeven moment worden we er door een meneer op attent gemaakt dat er een octopus in een poel zit.
Waarschijnlijk was deze gewond of ziek, want normaal blijven die nooit achter bij eb, volgens die zelfde meneer.

SAM_1027Als we een bocht omgaan wordt het ineens een stuk kouder en staat er een windje, zachtjes aan gaan  we weer terug naar de camper.
Het is nog een flink stuk klauteren voor we weer bij het bospad zijn.
Helaas geen andere grote dieren gezien, zoals zeeotter of zeeleeuw, ook geen whale of dolfijn.

SAM_1020Nu is het heuvel oplopen, ik merk dat mijn heup dan ook een flink stuk meer pijn doet dan tijdens het dalen, toch doen we er een klein half uurtje over voor we weer bij de camper zijn.
Gauw haal ik brood uit de diepvries, wat eigenlijk niet meer te pruimen is zo droog, maar met gebrek aan beter moet het maar, we doen er creme cheese op dan glijdt het beter, hopelijk kunnen we morgen vers brood kopen.
We proberen in Garmin het adres van de camping in te geven, maar deze kent heel de weg niet, er is maar een weg dwars het eiland over en inderdaad een poos later herkent hij het toch.
Doordat er maar een weg kunnen we ook zonder navigatie niet fout rijden, nu was de navigatie makkelijk om de bochten in de weg te kunnen zien.
De weg is bochtig en op sommige plaatsen zo smal dat er geen tegenligger kan passeren.
Op de bruggen telt dit zeker daar is het een kwestie van goed aan komen het voertuig er dan goed richten zodat je aan allebei de kanten nog iets ruimte over houdt, zo smal zijn die.
De camping rijden we eerst voorbij, er blijkt maar aan een kant van de weg een bordje te staan. Is een kwestie van keren en terug rijden.
Nu zagen we wel het bordje Bear Lake Resort. er was nog space for one night en er is wifi, deze moet wel betaald worden maar mag niet op de bon, krijg het idee dat dit een leuke bijverdienste is.
Doordat we gisteren geen internet hadden log ik in op mijn telefoon, meteen rollen de berichtjes binnen, als ik later wil inloggen op de laptop kan dat niet meer, want de code is al gebruikt, ook als ik op de telefoon uitlog kan ik nog niet op internet.
Rob gaat naar de office en daar werd hem verteld je maar op een apparaat gebruik kan maken van de wifi, wil je meer dan moet je daar ook een code voorkopen á CD 5.00.
Het was dat de meneer in een goed bui was en dat we een tweede code kregen.
Het is ondertussen heerlijk warm geworden , zo’n graad of 30 de airco gaat aan en we gaan buiten in de schaduw zitten, later besluiten we nog even naar het meer te lopen, daar waaide een heerlijk verkoelend briesje.

SAM_1036Als avond eten grilt Rob het vlees en maak ik hash brows met appelmoes, lekker makkelijk.
Koffie kunnen we nog buiten drinken onder tussen kijken we vogeltje o.a. twee Spechten.