Alaska 2018

Voorbereiding

Daisypath Vacation tickers
18 september
Naar aanleiding van een mail die we kregen en waar geconstateerd was dat we nog geen vakantie voorbereiding hadden voor volgend jaar,  zijn we ons maar eens gaan oriënteren en om de vroegboek korting niet mis te lopen was het zaak om toch wel redelijk snel beslissingen te nemen.
Doordat ik eind mei met vervroegd pensioen hoop te gaan, wilden we niet eerder op vakantie dan juni.
Als optie hadden we in ons achterhoofd om weer mee te doen met de actie voor wegbreng campers, nieuw ophalen en dan naar een verhuurstation te brengen.
We weten dat Apollo dit doet vanaf eind mei, dat zou mooi uitkomen en dan konden we route 66 rijden al is dat dan wel  erg warm als ze zuidelijk komen.
Na nog eens de voorwaarden door gelezen te hebben kwamen we tot de conclusie dat dit niet is wat we zoeken, bij Apollo mag je deze campers maximaal 18 dagen huren en dat vinden we te kort.
Als alternatief hebben we heel leven gedacht om in LA of SF te huren en dan naar het noorden te gaan,
Tot Rob met Alaska op de proppen kwam, dit zouden we 2 jaar geleden al doen, maar hadden ons toen verkeken op de afstanden.
Dat moest nu beter, ons eerste plan was om te vliegen op Whitehorse Canada en daar een camper te huren om Alaska in te gaan.
We bekeken ook vliegen op Calgery en Edmonton, door verder te kijken naar o.a. afstand, camper verhuur  en prijzen is het Edmonton geworden.
Het is nog wel een behoorlijk eind rijden 3á4 dagen voor we in Alaska zijn, maar dat zijn we in Amerika ook gewend, dus weten we wat we doen.
Vanmorgen om 10.00hr werd de offerte aangevraagd bij Tiogatours en vanmiddag was deze al binnen.
Na nog eens de prijs van de tickets bekeken te hebben op internet hebben we besloten om de offerte goed te keuren, zodat het een en ander in gang gezet kan worden.

19 september
Vanmorgen de bevestiging van Tioga tours binnen, de camper is aangevraagd, het is nog even wachten of die beschikbaar is en de vliegtickets staan in optie.
Een rechtstreekse vlucht met KLM van Amsterdam naar Edmonton een reis van 8.50hr., i.v.m. de KLM Werelddeal weken moeten we deze al wel voor de 25ste volledig betaald hebben.
Toch ontdekten we nog een klein foutje in de offerte het bleek dat er een grotere camper aangevraagd is door Tioga dan dat we aangegeven hadden.
Toch maar even contact opgenomen, het prijsverschil is zo klein dat we toch maar besloten hebben om voor de grotere te gaan ipv van een 23-25ft is het een 30-32ft geworden.
Woensdag horen we of er een camper beschikbaar is bij Four Seasons, het camper verhuurbedrijf in Edmonton.

Ondertussen is ook de Milepost, Alaska bijbel, weer uit de  kast gehaald en wordt ijverig bestudeert.
Ook enkele reisverslagen opgezocht van andere Alaska/Amerika fans voor tips.

21 september
Er is een camper voor ons beschikbaar en gereserveerd dus gaat de reis definitief door.

4 oktober
Het duurt nog 8 maanden voor het zover is, ondertussen zijn we al volop aan de voorbereidingen bezig. lezen lezen en nog eens lezen.
Wat willen we graag zien, waar is het te vinden welk bedrijf, wat kost het, ligt het op de route en kunnen we er komen met een camper.
De prijs voor een excursie is niet mis hebben we al ontdekt, al zijn er wel goedkopere alternatieven.
Als het mogelijk is vragen we informatie, helaas wordt er niet altijd naar gebieden buiten de VS en Canada verstuurt.
We zijn er al wel achter gekomen dat we rekening moeten houden met warmere kleding, zoals skiondergoed, sjaal, wanten, muts en een regenbroek.

18 oktober
Alvast thermos-ondergoed gekocht, we gaan er vanuit dat we er beter mee verlegen kunnen zijn, dan om verlegen.
Ook goede regen poncho’s aangeschaft, we zullen ook nog maar een regenbroek kopen, want ook hier telt beter mee verlegen als om verlegen.

28 oktober
Black friday en Cyber monday zijn voorbij, we hadden gehoopt op kortingen voor excursies,  soms zijn er rond deze dagen discount acties is ons verteld.
Helaas niks gevonden, dus zullen we zo zachtjes aan wat excursies gaan reserveren, dit in het kader van het spreiden van de kosten over een langer periode.
Bij de KLM zijn ondertussen ook de stoelen gereserveerd, dit is dan wel tegen betaling.
Rob heeft een nieuw paspoort, we moeten dan nog wel de ETA’s aanvragen, maar dit heeft nog tijd net als de ESTA voor Rob, ook mijne is verlopen als we weg gaan.

1 december
Vandaag is de eerste mogelijkheid om een een plaats in de shuttle voor Denali NP te reserveren.
Er zijn verschillende mogelijkheden en routes, we hebben gekozen  voor de shuttle naar het Eielson Visitor Center (Mile 66), de shuttle stopt regelmatig en we kunnen dan uitstappen eventueel een wandeling maken en een bus later weer opstappen.
Het zal in ieder geval vroeg opstaan zijn, want we worden om dan om 6.00hr. verwacht bij de opstapplaats.
Ook voor 3 nachten de camping in het park gereserveerd.
Voor een eventuele 2de tour door het park beslissen we ter plaatse.
Nu we toch bezig waren hebben we ook de Meares Glacier Excursion in Valdez gereserveerd.

2 december
We hebben de smaak te pakken en reserveren ook de excursie in Soldotna, bij Talon Air Service, we vliegen dan met een Cessna Caravan in 30 minuten naar het punt waar we met een boot verder gaan om  bruine beren te spotten die aan het vissen zijn.
In Seward reserveren we de Kenai Fjord tour, voor deze tour stond er op hun site een code voor 15%, daar hebben we dan ook meteen maar gebruik van gemaakt.

De excursies zijn geboekt, nu alleen nog de boot van Haines naar Skagway daar was nog geen prijs van bekent.

12 december
Op het AllesAmerikaforum lazen we dat de prijzen, voor 2018, bekent zijn voor de overtocht van Haines naar Skagway.
Vanavond de overtocht geboekt, bij het invullen van het formulier moesten de geboorte datums op gegeven worden, kreeg Rob senior korting.

4 januari 2018
Vandaag alvast de eTA aangevraagd, Electronic Travel Authorization,  zonder goedkeuring en betaling van CAD 7 komen we Canada niet in.
Met dit formulier kunnen we nu  5 jaar naar Canada reizen.
Terwijl Rob dit allemaal regelt ga ik samen met dochterlief op koopjes jacht, ik wil graag en dunne gewatteerde jas om mee te kunnen nemen naar Alaska, mijn huidige jas is te dik en te zwaar.
Nou we zijn geslaagd en nog voor het een en ander al was dat niet voor de vakantie.

14 maart
Toch maar besloten, na even prijs vergelijken,  dat we ook nu weer  Park, Sleep and Fly bij Van der Valk Schiphol boeken.
Deze keer was het persé niet nodig, we vliegen pas om 14.45hr en hebben dus tijd genoeg om op Schiphol te komen, met of zonder files, als we thuis maar op tijd weggaan.
De auto kan bij het hotel blijven staan en dat is 50 euro goedkoper dan parkeren op P3.

20 maart
Alle vouchers zijn binnen, nog 6 weken werken en dan koffers pakken en weg wezen.

2 mei
Vandaag een mifi besteld, waarmee we ook wifi kunnen ontvangen  in Alaska, maar ook hier niet overal dekking.

18 mei
Nog  iets meer dan twee weken voor we op reis kunnen.
Gisteren mijn afscheidsetentje gehad met het team van de Diamant, nog een paar diensten werken en dan is her gedaan en ga ik genieten van mijn pensioen.
De ESTA is ook aangevraagd en goed gekeurd, dus mogen we, op papier,  Amerika weer in.

24 mei
Ook mensen die reisverslagen maken ontkomen er niet aan, ook wij zijn verplicht om de privacywet ( AVG) na te leven, vanaf vandaag staat dat dan ook op de site.
Gelukkig wordt deze door WordPress aangeboden, anders is het een heel uit gezoek.
Ondertussen staan de koffers open op de hobbykamer en zal er in de loop van de week het een en ander ingedaan worden.
De vraag is nog steeds wat voor soort kleding nemen we mee, het is nog niet echt warm in Alaska, we houden de weersvoorspelling in de gaten.

1 juni
Als we de weerverwachting mogen geloven is het niet echt warm in Alaska,  geen korte broeken weer zover we kunnen zien, maar niets zo veranderlijk als het weer.
In de koffers zit dan ook van alles wat, van korte broek en topjes tot thermo ondergoed, winterjas en UGGs.

2 juni
Vanmorgen eerst naar de pedicure, we hadden een mooie deal gescoord via Social deal, normaal zouden we aanstaande dinsdag naar een nagelsalon gaan, is nu niet meer nodig, de voeten zijn alvast goed verzorgd en de nagels, bij mij dan, mooi gelakt.
Na de lunch nog een uurtje sportschool gedaan samen met dochterlief, met de conditie is dus ook niks mis en kan ik grote wandelingen wel aan.
Dan moet het huis ook nog aan schoon en opgeruimd worden daar dan ook maar mee begonnen, dan heeft dochterlief een schoon huis tot haar beschikking en hopelijk wij ook als we terug komen.

3 juni
Het huis is aan kant de koffers gepakt en gewogen, netjes onder het toegestane gewicht van 23 kilo, alle accu’s zijn opgeladen snoertjes in de zakken die gaan in de carry-on.
De laatste was zit in de droger, kan straks nog in de kast.
Straks nog eten en dan richting Aalsmeer naar het van der Valk hotel.